신도시 내 복합단지 통행수요 예측

Alternative Title
kim kisung
Author(s)
김기성
Alternative Author(s)
kim kisung
Advisor
유정훈
Department
교통ITS대학원 교통공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2009-02
Language
kor
Keyword
통행수요 예측
Abstract
요약 기술혁신과 교통수단 및 통행행태의 변화는 신도시의 입지조건을 변화시켰고, 이에 따라 다양한 특성을 지닌 신도시 개발이 이루어지고 있다. 본 연구에서는 신도시 내 복합단지 통행 특성을 바탕으로 한 현실적이고 효율적인 통행발생수요의 예측을 통한 방법론을 제시하였으며, 기존의 방법론과 비교·분석을 통해 합리성을 검증하였다. 경기도 화성 동탄 신도시를 대상으로 복합단지 통행발생 모형방법론을 비교·분석한 결과 카테고리 분석법의 경우 인구 증가율이 고려되지 않으면 정확한 통행수요 예측이 어렵다고 분석되었고, 회귀분석법의 경우 신도시의 특성적인 면을 복합적으로 고려하여야 한다는 분석이 나타났다. 하지만 본 논문에서 제시한 성장률법의 경우 인구 성장률과 자동차 증가율을 함께 고려함으로 인해 동탄 신도시의 현황과 자체 특성을 보다 정확하게 반영한 것으로 분석되었다.
Alternative Abstract
Abstract Since the requirements of a new city location have been changed due to technical innovation and the changes in transportation mode and travel pattern, the development of new cities is being carried out in various way. This study proposes a realistic and effective approach to forecast the travel demand of the complex in a new city based on the observed characteristics in new cities. The proposed approach is validated through comparing with two existing approaches, category analysis and regression model. The models are applied to the city of Dongtan in Kyeonggi-do.The analysis results suggest that the category analysis cannot be robust without a reliable forecast of population and the regression model is difficult to be applied due to the complex nature of Dongtan. On the contrary, the results indicate that the growth model proposed in this study can capture the characteristics of the city of Dongtan by considering the growth of population and car ownership at the same time.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/6201
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Special Graduate Schools > Graduate School of TransportITS > Department of Transportation Engineering > 3. Theses(Master)
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