냉장이나 냉동을 요하는 신선식품이나 의약품 등의 배송이 증가함에 따라
콜드체인에서의 정온배송은 오늘날 매우 중요한 물류 이슈로 부각되고 있다.
특히, 배송차량에서 제품을 하차하는 동안에 적재함의 문을 열어놓고 작업
함에 따라 내부 온도 상승의 위험이 상존하며, 이를 방지하기 위해 물류업
계에서는 현재도 다양한 방법을 사용하고 있으나 방법 별 온도유지 효과는
정확하게 알려진 바가 없다.
본 연구에서는 현재 우리나라 콜드체인 배송업계에서 가장 많이 쓰이는
적재함 커튼설치, 이동식 칸막이 설치, 보냉커버 사용 등의 세 가지 방법에
대하여 제품의 온도를 실측하여 비교, 분석하였다. 그 결과, 세 방법 모두
개문 하차작업 시 적재함 내부의 온도상승을 억제하는데 통계적으로 유의한
효과가 있는 것으로 나타났으며, 이 중에서 보냉커버 방법이 개문 하차작업
시 온도상승을 가장 효과적으로 억제하며, 그 효과는 다른 두 방법들에 비
해 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
Alternative Abstract
As the items that require refrigerating or freezing increase, including
food and medicines, maintaining constant low temperature along the
entire supply chain has become one of the most important issues in
today’s logistics. Since unloading from delivery vehicle is usually
performed with the door opened, internal temperature is subject to
going up to deteriorate the quality of the refrigerated or frozen items.
To avoid such a damage, a few methods are currently in use in the cold
chain industry, but their effects are not clearly known.
In this study, we consider three methods, including air curtain,
partition, and sack; and measured the temperature in the delivery
vehicle while unloading. Statistical test indicates that all the three
59
methods have significant effect to “do nothing”; and sack results in the
best performance, with statistically significant difference to the other
two methods in maintaining the internal temperature