대기오염의 문제는 점점 심각해져 지구온난화, 기후변화 이상 등 많은 문제들을 야기하고 있다. 이 대기오염 중 대부분이 교통부분이나 산업부분 등에서 발생 되어지는 것들이다. 자동차공학협회에 따르면 2009년 말 우리나라의 자동차의 등록 대수는 전체 가구 수를 넘어선 것으로 집계 되었다. 이렇게 자동차의 수가 증가되어 갈수록 그와 같이 비례하는 배출가스 증가를 피할 수 없다.
우리나라는 2000년 이후 자동차의 배출허용기준이 강화되어져 이를 개선하기 위해 배출가스저감장치 장착, 연료품질 개선, 도로 이용에 관한 정책 등 여러 가지 기술과 제도를 펼치고 있으며, 이런 방안으로 해가 거듭 되어 질수록 자동차의 배출수준이 달라지고 있다. 자동차의 배출가스의 저감은 계속해서 풀어가야 할 과제이기에 우리는 그에 따른 기초자료 등이 필요할 것이다.
자동차의 배출가스를 보면 차량별, 연료별에 따른 관계성을 갖고 있다. 본 연구에서는 자동차의 우리나라 도로 상황을 근거하여 주행하는 속도를 모사한 차속별 모드인 NIER Mode (NIER 1, NIER3, NIER7, NIER9, NIER12, NIER 14, NIER15) 총 7개의 모드에 따른 배출가스(CO², HC, CO, NOx) 등을 구하여 그 배출가스별 상관관계를 연구하여 배출계수를 도출하였다. 이 배출계수는 상황에 따른 배출가스를 추측할 수 있으며, 우리가 그에 따른 배출가스의 대기오염원에 들어가는 비용을 산출할 수 있게 된다. 이 산출된 비용은 앞으로의 과제나 연구에 있어서 기초적인 자료로 사용되어 질 것이다.
Alternative Abstract
Increasingly more critical problem of air pollution, global warming, climate change is causing more and more problems.
The majority of air pollution at a traffic area or industrial sector is not is what happens.
Automotive Engineering Association in late 2009, according to the registration of vehicle in Korea exceeded the number of households that algebra was compiled.
This increase in the number of vehicle is increasing in proportion as such increase the exhaust gas can not be avoided.
Look of the vehicle each vehicle emissions, fuel due to stars has relationships.
In this study, the situation on the basis of the vehicle from road and simulated driving speed NIER Mode (NIER 1, NIER3, NIER7, NIER9, NIER12, NIER 14, NIER15) emissions by a total of 7 modes (CO² , HC, CO, NOx), and to obtain and study correlation each exhaust emissions, emission factor was derived.
Coefficient of the exhaust emissions can guess depending on the situation, and accordingly we are of the air pollutant emissions will be able to calculate the cost.
Calculated the cost of a project or two in the future as the basic data will be used.