‘게임머니 판매 모델’은 기존의 ‘유료 아이템 판매 모델’에 이어 유료 콘텐츠 판매 모델의 대표적인 과금방식으로 자리잡고 있는 과금방식이다. 본 논문에서는 대표적인 ‘유료 콘텐츠 판매 모델’로 사용되고 있는 ‘유료 아이템 모델’이 갖는 특징을 기존 연구들과 적용된 게임의 사례를 통해 분석한다. 또한 ‘게임머니 판매 모델’을 사용하고 있는 게임과 ‘유료 아이템 판매 모델’의 특징과의 비교 분석을 통해 ‘게임머니 판매 모델’의 특징을 도출한다. 이를 통해 ‘게임머니 판매 모델’에서 효과적으로 경제시스템을 관리하고 안정적인 수익을 창출하기 위해 고려해야 할 요소들을 제시함으로써 효과적인 ‘게임머니 판매 모델’ 게임의 디자인을 위한 가이드라인을 제시한다.
이러한 연구는 ‘게임머니 판매 모델’이 ‘유료 아이템 판매 모델’과 함께 대표적인 ‘유료 콘텐츠 판매 모델’로 사용될 수 있는 가능성을 제시함과 동시에 ‘유료 콘텐츠 판매 게임’들의 수익방식의 다양화를 통해 게임 디자인의 다양화와 새로운 수익 창출에 기여할 것이다.
Alternative Abstract
The paper covers issues of ‘game money sales based revenue model’ in online games. In this study, we characterize features of ‘item sales based revenue model’, which is the most common revenue model for online games, by investigating last studies and cases. And we characterize features of ‘game money sales based revenue model’ by comparing features of ‘item sales based revenue model’. As its focus, the paper will propose essential consideration points for an effective ‘item sales revenue model’ and it will be a guideline for the design of ‘item sales revenue model’ games.
This study will be expected to contribute a diversifying revenue model, to illustrate a variety of game designs, and examine additional profit avenues in the online game industry.