21세기는 무한경쟁의 시대이며, 기업경영의 전 분야에 걸쳐 장소와 시간의 구분 없이 경쟁은 심화되고 있다. 국경 없는 무한경쟁시대에 기업의 생존과 성장을 위하여 가장 필요한 요소는 경재우위를 확보하는 것이다. 오늘날과 같은 무한 경쟁상황에서 단순히 원가를 줄이거나 품질을 개선하는 것만으로는 기업의 경쟁우위를 확보할 수 없다. 제품품질은 물론 전 관리프로세스 경쟁에서 총체적으로 우위를 확보할 때 경쟁우위는 올라갈 수 있다.
많은 기업들이 경쟁우위를 확보하기 위하여 여러 가지 혁신적인 경영기법들이 도입하였는데 그중 하나가 식스시그마이다. 식스시그마는 자원의 낭비를 극소화하는 동시에 고객만족을 증대시키는 방법으로 일상적인 기업 활동을 설계하고 관리하여 수익성을 향상시키는 비즈니스 프로세스를 말한다. 6시그마 경영기법이 각광을 받는 이유가 여기에 있다.
본 논문은 한국의 대표적 철강기업인 P사의 6시그마 활동의 성공적 수행에 관한 연구이다. 6시그마 수행의 전체적인 프로세스는 P사의 6시그마 비전과 추진 방법론으로서의 경영전략 달성의 수단, 인력양성의 수단, 문제해결 및 가치창출의 방법론, 변화관리라는 4가지 Concepts에서의 분석을 통해 P사의 6시그마 활동의 성공요인을 연구하였다.
이 주제의 한계로써 한국의 대표적 철강회사인 P사의 연구로 제한하였다. 그래서 이 주제에서 제안된 지침은 성공적 식스시그마 수행을 위한 실제 주요 인자들은 무엇인지에 대하여 더 많은 사례연구에 의하여 이해되어야 하고, 그 효과에 대한 측정이 필요하다. 또한 6시그마 수행의 실패사례에 대한 깊이 있는 조사가 요구된다. 6시그마 활동에 대한 더 많은 연구는 국내에서의 성공적 6시그마 수행을 위한 방법일 것이다.
Alternative Abstract
Abstract
YANG, IN-KWON
Graduate School of
Business Administration,
Ajou University
The 21st century is the age of limitless competition and competition is deepen throughout whole business parts. The most important factor is to ensure competitive advantages for company's survival and growth. We can not ensure the competitive advantage only by cost reduction and quality improvement. It will be achieved not only by quality improvement but also when whole management process develop competitive advantage.
Many companies have been introduced several innovative management technique for their competitive advantages. Six sigma is one of them. Six sigma is the business process which designs and manages company activities and improves profitability by minimizing waste of resources and maximizing customer satisfaction. This is why Six sigma has been in the spotlight as a management technique.
This paper is a study of the successful implement for Six sigma based on company P's case, which is famous steel company in Korea. The success factor for Six sigma of company P is studied by approaching 4 concepts as Six sigma vision and driving methodology for whole Six sigma process.
- Tool for achievement of business strategy
- Tool for development of human resources
- Methodology solving problems and creation of value
- Management for changing
The critical point of this thesis is our study is restricted on only one company. Therefore the guidelines we suggest in this thesis should be understood and the effectiveness should be measured through variety case studies about what is the real key factor for successful implementation of Six sigma. Also further research on the failure case for Six sigma implementation is requested. We expect that many further studies for Six sigma will be the way for successful Six sigma implementation.