CAN상 게이트웨이 S/W 신뢰성 테스트를 위한 자동화 테스트 개발 연구

Alternative Title
Kang, Ho-Suk
Author(s)
강호석
Alternative Author(s)
Kang, Ho-Suk
Advisor
최경희
Department
정보통신전문대학원 정보통신공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2007-02
Language
kor
Keyword
차량네트워크(Controller Area Network)
Abstract
오늘날 차량시스템의 성능향상에 따라 시스템은 복수화, 비대화 되지만 공간이 한정적인 자동차에서의 시스템 크기는 한계에 가까워지고 있다. 이러한 문제를 해결하는 수단의 하나로 종래의 1대1 네트워크가 아니라 버스형 네트워크 시스템의 도입이 거론되었고 이에 시스템 내의 데이터 공유가 가능해질 뿐만 아니라 배선이 말끔해져 중량을 대폭 삭감할 수 있는 Controller Area Network(CAN)이 개발되었다. 그러나 CAN을 사용한 시스템이 제대로 동작하는지 또는 안전한지에 대한 안전성 문제가 중요시되면서 시스템을 실제로 어떠한 CAN 네트워크에 연결할 경우 그 시스템이 제대로 동작하는지는 자체 테스트와 효과적인 테스트가 필요하다. 본 논문은 CAN 통신상태를 자동 테스트 할 수 있는 시뮬레이션 알고리즘을 소개하며 또한 어플리케이션상에서 차량네트워크 신뢰성 테스트를 위한 Fault 테스트 및 부하테스트 기법과 실험에 대하여 설명하겠다.
Alternative Abstract
The controller area network (CAN) is a field bus that is nowadays widespread in distributed embedded systems due to its electrical robustness, low price, and deterministic access delay. However, its use safety -critical applications has been controversial due to dependability limitation, such as those arising from its bus topology. Thus it is important to analyze the performance of the network in terms of load of data bus, maximum time delay, communication contention, and others during the design phase of the controller area network. In this paper, a simulation algorithm is introduced to evaluate the communication performance of the vehicle network and apply software-base fault injection techniques. This can not only reduce any erratic implementation of the vehicle network but it also improves the reliability of the system
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/16661
Fulltext

Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Information and Communication Technology > Department of Information and Communication > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse