우리나라의 교통사고 사망자수는 감소하고 있으나 보행자 안전, 특히 어린이 보행자 안전은 OECD와 비교할 때 크게 부족한 실정이다. 어린이 보행자의 안전을 확보하기 위해 어린이보호구역 확대와 처벌강화와 같은 거시적인 정책과 함께 어린이의 신체적·행동특성과 사고특성을 반영한 미시적 시설개선을 동반한다면 더 큰 효과를 기대할 수 있을 것이다.
그런 측면에서 경기남부지방경찰청이 2016년 전면적으로 초등학교 주변 횡단보도에 설치한 ‘노란발자국’은 자연스럽게 어린이가 인도에서 신호를 대기하고 횡단보도에서 건널 수 있도록 유도한다는 측면에서 의미 있는 시도라고 볼 수 있다. 그러나 일반적인 호평에도 불구하고 그 효과에 대한 정량적인 검증은 거의 이루어지지 않은 상황이다.
따라서 본 연구에서는 경기남부권 도시 중 안산시 초등학교 주변 횡단보도에 설치된 ‘노란발자국’에 대해 설치 전·후 각 1년간의 교통사고 발생자료를 기초로, 교통안전시설물 분석에 빈번히 사용되는 비교그룹 방법을 활용하여 교통사고 감소효과를 분석하였다. 또한 더욱 의미있는 분석을 위하여 안산시, 수원시, 평택시를 분석그룹으로 선정하고 같은 방법으로 분석을 실시하였다.
분석 결과 교통사고 건수는 감소한 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미하지 않았다. 하지만 대물피해환산법으로 계산한 교통사고 심각도는 안산시를 분석한 경우에 효율성 척도가 0.14, 3개시를 분석한 경우에 0.03으로 분석되었다. 따라서 노란발자국의 설치로 비록 교통사고는 감소하지 않았으나 중한 인적피해를 야기하는 교통사고가 감소하는 효과가 있는 것으로 볼 수 있다.
Alternative Abstract
Although the number of deaths caused by traffic accidents in South Korea is decreasing, the pedestrian safety, especially pedestrian safety of children, is not fully satisfactory in comparison with the countries in OECD. This study assumes that it might be more effective if the micro facility improvements, which reflects the physical and behavioral characteristics of children and accident characteristics, are implemented, in addition to the macro policies, such as the expansion of school zones and the strengthening punishment to secure the safety of child pedestrians,
In this regard, the 'Yellow Footprints' installed by the Gyeonggi -Nambu Provincial Police Agency on the crosswalks around the elementary school in 2016 would be a meaningful attempt to naturally induce children to wait for traffic signals and use pedestrian crossings. Despite the positive response from the general public, quantitative analysis of the effect is not yet explored.
Therefore, this study selected Ansan city as an analysis target in the southern part of Gyeonggi province and used the comparision-group method based on traffic accident data before and after the installation of 'Yellow Footprint'. For an meaningful analysis, Ansan, Suwon, and Pyeongtaek cities had been selected as analytical groups and analyzed by the same method.
As a result, this study found that although the number of traffic accidents decreased, it was not statistically significant. However, in case of traffic accident severity, the index of effectiveness was analyzed to be 0.14 for Ansan city, and 0.03 for three cities. This study concludes that although the installation of the Yellow Footprint failed to reduce traffic accidents, it contribute to reduce the severity of traffic accidents