스마트폰 이용 행태 및 미디어 멀티태스킹 동기가 퍼빙에 미치는 영향

Alternative Title
Kwang-yeol Lee
Author(s)
이광열
Alternative Author(s)
Kwang-yeol Lee
Advisor
장예빛
Department
일반대학원 문화콘텐츠학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2017-02
Language
kor
Keyword
퍼빙스마트폰 이용 행태미디어 멀티태스킹모바일 커뮤니케이션
Abstract
스마트폰은 현대인의 상당수가 이용하는 일상적인 미디어 기기로 자리 잡았다. 그리고 이러한 배경에 따라, 다른 사람과 함께 있는 상황에서도 스마트폰을 이용하는 현상이 생겨나고 있다. 이 행동은 마주한 상대에게 여러 부정적인 정서를 일으키며 서로 간의 관계에 부정적인 영향을 미치기에, 어떠한 기제로 나타나게 되는지 알아볼 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 다른 사람을 마주한 상황에서 스마트폰을 이용하는 행동을 퍼빙이라 정의하고, 이 행동이 어떠한 스마트폰 이용 행태 및 심리적 특성과 관련이 있으며, 어떠한 미디어 멀티태스킹 동기에 의해 나타나는지 알아보았다. 대학생 219명을 대상으로 설문조사를 시행하고 이를 분석한 결과, 퍼빙은 커뮤니케이션 및 상거래 어플리케이션의 이용빈도, 그리고 대부분의 어플리케이션에 대한 알림확인 수준과 관련이 있었다. 또한 신경성, 성실성, 인지욕구에 더해, 미디어 멀티태스킹 동기 중 습관이 퍼빙에 유의미한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 친화성, 외향성, 감각추구, 공감 등 타인을 대하는 태도와 관련한 여러 심리적 특성은 퍼빙에 유의미한 영향을 보이지 않았고, 평소의 스마트폰 이용 행태 및 습관적인 미디어 멀티태스킹 이용이 퍼빙과 관련이 있는 것으로 나타났다. 따라서 퍼빙은 상대를 대하는 태도와 상관없이 평소의 습관에 따라 나타나는 행동으로 이해할 수 있다. 본 연구는 퍼빙이라는 새로운 현상의 동기에 관해 연구함으로써 스마트폰 이용 행태에 관한 이해를 도모하였다. 이러한 논의를 통해 스마트폰 이용자의 행태를 보다 세부적으로 이해하게 됨으로써, 모바일 커뮤니케이션에 대한 학문적 논의를 확장했다고 볼 수 있다.
Alternative Abstract
Smartphone has become a media device that is used for daily life by most of modern people. And based on this environment, there has been arisen new behavior which is using his or her smartphone in a social setting. Because this behavior affects negatively on the opponent’s emotion and each other’s relation, it is necessary to investigate the mechanism of this behavior. Therefore, this study defined the behavior of using smartphone in the situation facing other people, and examined what kind of smartphone usage behavior and personal traits are related to this behavior, and what kind of media multitasking motive affects. In the result of conducting and analyzing a survey of 219 university students, it showed phubbing was related to communication and commerce application usage frequency, and most of application alarm checking level. And neuroticism, conscientiousness, need for cognition, and habit of media multitasking motivation showed significant effect on phubbing. While personal traits that related to attitudes toward others, such as agreeableness, extraversion, sensation seeking, empathy have no significant relation with phubbing, usual smartphone usage and habitual media multitasking behavior showed the relation with phubbing. Therefore, phubbing can be understood as behaving as usual habit regardless of attitude toward the others. This study furthered the comprehension of smartphone usage behavior as investigating the motivation of the new behavior called phubbing. Through these discussions, this study expanded the academic discussion on mobile communication by understanding the behavior of smartphone users in more detail.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/11064
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Cultural Contents > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse