RDS 방송에서의 대체주파수로의 전환기법에 관한 연구

Alternative Title
New frequency tunning method for RDS broadcast
Author(s)
황종현
Advisor
金榮吉
Department
일반대학원 전자공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2010-08
Language
kor
Keyword
RDSAlternative Frequency
Abstract
차량에 적용된 라디오 시스템은 이동 중 전계약화, 멀티패스 발생 그리고 인접채널의 영향 등 여러가지 요인으로 인해 발생하는 노이즈에 의해 방송 수신품질이 저하된다. 이러한 방송 수신 품질 저하 문제를 보상하기위해 일부 유럽국가와 미국에서는 RADIO DATA SYSTEM(RDS) 서비스를 FM 라디오 방송에 제공하고 있다. RDS 가 제공하는 여러 SERVICE DATA 중 AF(ALTERNATIVE FREQUENCY)와 PI(PROGRAMME IDENTIFICATION) CODE 데이터를 이용하면 동일한 방송을 하고 있는 여러 주파수 중 가장 좋은 품질의 방송을 갖는 방송으로 전환이 가능하다. 이러한 기능을 대체주파수로의 전환이라고 부른다. 최고의 품질을 갖는 방송을 유지하기 위해 이러한 전환기법에 대한 연구가 많이 이루어지며 또한 적용되고 있다. 하지만 기술의 발전으로 인해 RF 수신 성능이 개선되고 있으며 노이즈 성분 또한 세세하게 구분이 가능해지면서 방송품질을 결정할 수 있는 요소가 많이지고 있다. 이러한 변화는 새로운 chip이 적용될때마다 새로운 전환기법이 요구된다는 것을 의미한다. 본 논문에서는 최신 RF Chip의 기능을 이용하여 최고의 품질을 갖는 대체주파수로 전환하는 기법을 제안한다.
Alternative Abstract
The reception quality of broadcasting in car radio system may become poor due to the noise such as week signal strength, multipath, adjacent channel and so on. To improve this, some european nations and U.S. serve RDS(Radio Data System) on FM radio. AF(Alternative Frequency) and PI(Programme Identification) code contained information in RDS data are used to switch to the broadcasting having the best reception quality. There are many techniques and studies of maintaining the best reception quality. But many previous techniques are no longer the best way because RF chips are improved every year and noise components can be distinguished in detail. So this research will suggest the best switching technique to maintain the best reception quality.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/9637
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Electronic Engineering > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse