교통신호기 전진 설치에 따른 상충영역 감소 효과에 관한 연구

Alternative Title
Study on the Effect of Conflict Area Decrease by Forward Installation of Traffic Signal
Author(s)
임한민
Alternative Author(s)
Im, Han-Min
Advisor
오영태
Department
교통ITS대학원 교통공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2011-02
Language
kor
Keyword
교통신호기
Abstract
교통신호기는 교차로나 다양한 도로 상황에서 차량의 원활한 소통과 운영에 있어서 큰 영향을 미치는 중요한 교통시설물이다. 다양한 교통 환경에 있어서 적절한 신호기의 설치는 통행의 효율뿐만 아니라 안전적인 측면에서도 아주 중요한 역할을 한다. 최근 교통사고는 감소하는 추세이나 신호관련 사고는 그 비율이 늘어감에 따라 교통안전의 증진을 위해 신호기 위치를 기존의 ‘교차로 건너편’에서 ‘교차로 이전’으로 조정하자는 의견이 꾸준히 제기 되어 「교통신호기 설치·관리 매뉴얼」(경찰청, 2008.11)을 통해 교통신호기 전진설치의 기준을 마련하고 점차적으로 위치를 조정하고 있다. 하지만 교통 신호기 위치를 조정하는 것은 운전자 운전행태 변화를 유발하므로 단순한 위치 변경의 차원에서 바라 볼 수 없다. 본 연구에서는 교차로의 교통신호기 전진 설치가 교차로 안전측면에서 효과가 있다는 기존의 연구를 토대로 개정된「교통신호기 설치·관리 매뉴얼」(경찰청, 2008.11)의 비 적용구간(천호대로)과 적용구간(하남로)의 상충영역 침범율 비교를 통해 교통신호기 전진설치의 효과를 분석하였다. 첫째, 기존의 신호기 설치구간인 천호대로에 대한 분석결과 교차로별 황색 및 적색 등화시 상충영역 침범율이 5.3~11.0% 수준으로 나타났으며 분석결과에 대한 통계 검증을 통해 신호기 설치 위치에 따른 교차로간 상충영역 침범율에 차이가 나는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 신호기 전진 설치구간인 하남로에 대한 분석결과 교차로별 황색 및 적색 등화시 상충영역 침범율이 2.9~4.7% 수준으로 나타났으며 분석결과에 대한 통계 검증을 통해 신호기 설치위치에 따른 교차로간 상충영역 침범율에 차이가 없는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 천호대로의 교차로들과 하남로의 교차로들은 신호기 설치형태에 따라 상충영역 침범율에 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 결과적으로, 교통신호기 전진 설치시 상충영역 침범율의 감소효과가 나타나 교차로 안전측면에 효과가 있다는 것을 알 수 있었고 또한, 교통 신호기 전진설치 교차로에서 부신호기의 설치가 상충영역 침범율의 감소효과에 영향을 주지 않는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 결론은 기존의 연구 결과와도 부합하며 기존 연구들에서 다루지 않았던 부신호기의 영향에 대한 검증을 하였다는데 의미가 있다고 판단된다.
Alternative Abstract
Traffic signal is an important device that controls smooth traffic flows. Therefore, the traffic signals at signalized intersection should be installed at the right place to secure traffic efficiency and safety. Recently, the number of car accidents in Korea has been decreased. However, the traffic signal related accidents have been rather than increased. For this matter, it has been constantly suggested that the traffic signal, which is designated to be placed at the ‘opposite side of intersections’, should be relocated at the ‘front of intersections’ in the pursuit of traffic safety. As a result, the criteria for traffic signal installation 「stated in Traffic signal Installation Management Manual」(National Police Agency, 2008.11) was revised to allow the installation of traffic signals at the front of intersections. Based on the revise, this research effort was initiated to evaluate the effect of relocation of traffic signals at signalized intersections. Based on the previous studies that showed the positive effects of the traffic light relocation for safety, this study analyzed the effects of relocating traffic signal at the front of intersections by comparing the rates of crossing over the conflict area at intersections in two different sections, including Chun-Ho Road where traffic signals are placed at the opposite side of intersections and Han-Nam Road where traffic signals are located at the front of intersections. First, the analysis result on Chun-Ho Road with the traffic signal at the opposite side of intersections showed that the crossing over rate during yellow and red lights was 5.3~11.0%. Statistical analysis using ANOVA showed that there is statistical difference according to the locations of traffic signals. Second, the analysis on Han-Nam Road with the traffic signal at the front of intersections showed that the crossing over rate during yellow and red lights was 2.9~4.7%. ANOVA analysis showed that there is no difference in the crossing over rates according to the locations of traffic signals. Third, there is a substantial difference in the crossing over rate between the intersections of Chun-Ho Road and those of Han-Nam Road depending on the traffic signal location. From the findings from this study, it is verified that placing traffic signal at the front of intersections is able to decrease crossing over rate so that the relocation of traffic signals are apparently effective to promote safety at signalized intersections. Also, it was found that the installation of the sub traffic signal at the intersections with the traffic signal at the front does not affect the decreased of the crossing over rate.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/8862
Fulltext

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Special Graduate Schools > Graduate School of TransportITS > Department of Transportation Engineering > 3. Theses(Master)
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