인터넷사용이 생활화되고 스마트폰이 활성화 되면서 교통정보 서비스분야에도 이용자들의 정보 요구는 점점 높아지고 있다. 또한, 다른 공공분야에서는 공공정보의 민간활용을 위해 정책을 마련하는 추세이다. 이러한 교통정보의 제공 및 서비스를 위해 다양한 ITS 시스템 도입을 통해 각 지자체별로 다양한 교통정보가 수집, 가공되어 인터넷, 모바일, VMS 등 다양한 방법으로 교통정보 대시민 서비스가 이루어지고 있으며, 각 지자체에서는 센터간 다양한 방식으로 교통정보를 상호 연계 및 가공하여 서비스를 제공하고 있다. 그러나, 현재의 교통정보 연계체계는 센터간의 계층적인 구조로 연결되어 있어서 통합서비스를 제공하기에 정보의 실시간성이 떨어지며, 교통정보의 민간활용을 활성화시키기 위해서는 새로운 제도의 마련이 필요하다.
이러한 한계를 극복하고자 본 연구에서는 최근 각광받고 있는 OPEN-API라는 기술을 소개하고 교통정보의 연계․제공에 이 기술을 활용하고자 시도하였다. 국내외 OPEN-API기술의 적용사례조사 및 국내 교통정보 서비스현황을 조사하여 교통정보제공 서비스기반을 파악하였다. 그리고, OPEN-API 기술이 적용 가능한 서비스로 4개 서비스분야, 6개 서비스항목으로 선정하고 웹서비스에서 쉽게 활용이 가능한 XML언어를 기반으로 교통정보 연계․제공을 위한 OPEN-API기술을 도출하고자 하였다. 또한, 도출된 OPEN-API 기술의 활용여부 및 적용효과를 확인하고자 OPEN-API 기술을 시범 적용하여 시범시스템 및 시범응용프로그램을 개발하여 실용여부에 대하여 검토하였다.
최종적으로, OPEN-API 기술정의 및 시범적용결과의 효과분석을 통하여 그 적용 효과를 살펴봄으로써 교통정보 연계․제공 및 서비스를 위한 새로운 대안을 제시하고자 하였다.
Alternative Abstract
Various traffic information are collected and processed from local governments in Korea by the introduction of ITS systems.
Traffic information service for citizens is carried out through various methods such as internet, mobile, VMS, and etc, and ITS centers in local governments try to exchange their traffic information to improve the accuracy of the data.
However, exchange and connection methods of traffic information are not unified and standardized. Thus there are lots of problems among the ITS centers due to difference in interpretation of the standard itself.
This study investigated a expanding plan of traffic information connection systems using the OPEN-API technology.
To complete this objective, the traffic information exchange standard was suggested, and it was verified
for definition and application of the OPEN-API technology.
Considering a web service environment, four service areas and six service items were selected and defined.
A prototype application program was developed to test the feasibility of the plan.
It is expected that the data exchange procedures among ITS centers are simplified, and data acquisition time is also reduced.
In addition the reliability of the data is improved from the standardization of the systems.