절리를 포함한 지반에 굴착한 2arch 터널의 거동

Alternative Title
Lee, Il-Woo
Author(s)
이일우
Alternative Author(s)
Lee, Il-Woo
Advisor
이상덕
Department
일반대학원 건설교통공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2007-02
Language
kor
Keyword
2-Arch 터널절리
Abstract
자연환경 훼손의 최소화 및 기존 도로와의 연계성 확보 등의 목적으로 최근 2-Arch 터널 건설이 증가하고 있다. 이에 따라 2-Arch 터널의 역학적 거동을 규명하기 위한 연구가 계속되고 있고, 균질한 지반을 대상으로 중앙필라의 거동을 연구하여 경험식을 제시한 Matsuda(1997)와 지반과 라이닝의 상대강성비를 이용하여 그 식을 개선한 Lee(2004)의 연구가 대표적이다. 그러나, 절리나 단층과 같은 불연속면을 포함한 지반에서 굴착한 2-Arch 터널에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 절리가 존재하는 지반에 2-Arch 터널을 굴착할 때에 절리 각도로 인한 영향을 굴착단계별로 알아보기 위하여 규칙적인 절리가 지반내에 존재하는 경우에 대해 1/10 scale의 대형모형시험(폭×높이×길이, 3.3×3.0× 0.45m)을 실시하였다. 절리각이 수평에 대해 0°, 30°, 60°, 90°인 지반을 조성하고 2-Arch 터널을 단계별로 굴착하면서 터널과 주변지반의 거동과 필라하중을 측정하였다. 또한, 시공완료 후에 연직 및 수평하중을 가하여 필라부에 작용하는 하중분포와 라이닝의 부재력을 측정하여 2-Arch 터널완공 후에 주변 경계조건의 변화에 따른 영향을 분석하였다. 본 연구결과, 주변지반의 변형 및 필라의 거동이 절리의 각도변화에 따라 매우 상이하게 나타났으며, 굴착완료 후 연직 및 수평재하에 따른 필라하중과 라이닝의 거동도 큰 차이를 보였다. 특히, 필라하중은 수평절리(0°)에서는 Matsuda(1997) 및 Lee(2004)식 보다 약간 작게 나타났지만, 경사절리(30°, 60°, 90°)인 경우에는 두 식보다 매우 크게 나타났다. 또한, 2-Arch 터널 설치후에 경계면에서 연직재하할 때에는 절리각에 무관하게 필라하중이 증가하였고, 수평재하할 때에는 절리각과 측압조건에 따라 다르게 나타났다.
Alternative Abstract
Recently two-arch tunnel has been commonly constructed because it has many advantages such as less loading on the environment and easy connection to adjacent roads. But the behavior of two-arch tunnel and ground around it have not been fully clarified because of its complex construction sequences and relaxation history. Effects of the existing discontinuities in the ground and the construction sequences on the behavior of two-arch tunnel, especially loads on the center pillar, are not well known yet. This research was focused on the analysis of pillar load, liner stress, and deformation of the ground around two-arch tunnel depending on the lateral stress coefficient and the inclination of discontinuities. The model ground, whose RMR value was about 67, was constructed by using the hexahedral concrete blocks which are 0.2m in width, 0.15m in height, and 0.45m in length. And the dip of discontinuity of test ground was in 0, 30, 60, and 90 degrees. The model tunnel in 1:10 scale was excavated in the dimension of 1.2m in width, 0.6m in height and 0.45m in length. The center pillar load, ground deformation and tunnel distortion were measured during the construction sequences. As results, ground deformation around tunnel, pillar load and lining stress were greatly different depending on the inclination of discontinuity. Measured pillar load in the ground with horizontal discontinuity was smaller than the calculated values by Matsuda's equation (1997) and Lee's (2004) for continuous ground. But much larger pillar load was measured in the ground with inclined discontinuity than the calculated for continuous ground. And, Due to vertical load, the pillar load was eventually increased irrelevant to the inclination of discontinuity. However, due to horizontal load, pillar load was developed depending on the inclination of discontinuity and the lateral stress coefficient.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/7666
Fulltext

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Graduate School of Ajou University > Department of Construction and Transportation Engineering > 3. Theses(Master)
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