개인코드를 이용한 맵정보시스템에 관한 연구

Alternative Title
Park, Sang Ho
Author(s)
박상호
Alternative Author(s)
Park, Sang Ho
Advisor
李相洙
Department
교통ITS대학원 ITS학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2005
Language
kor
Abstract
현대사회는 교통을 비롯한 문화, 경제, 환경 등 다방면에서 보다 정확한 데이터를 담고 있는 지도 정보를 요구한다. 지도 정보 시스템은 위치적, 시간적으로나 정확성이 우수한 정보를 제공해야 하고 또한 이용자가 지도를 이용하는 범위가 국내에서 해외로 넓어지면서 이용자의 요구도 끊임없이 변하고 있다. 본 논문에서는 모든 지도와 건물에 각각의 고유번호를 부여, 특정지역을 처음 방문한 사람이라도 가고자 하는 곳의 코드번호만 알면 전 세계 어느 곳이나 찾아갈 수 있는 맵 정보 시스템에 대해서 연구하였다. 이는 인식 대상을 하나의 디지털화, 정형화 된 코드로 나누고 각 대륙이나 나라를 다시 개인코드로 나누어 사용하는 것이다. 이것을 이용하여 전 세계를 하나의 정형화 된 지도로 통일하고 하나의 GPS로 전 세계 어느 곳을 가든지 위치 정보 서비스를 받을 수 있다. 시뮬레이션 평가 결과 논문에서 제시한 지도를 이용 시 처음 방문하는 곳이라도 이용자가 100%의 정확도로 가고자 하는 곳의 정보 및 위치를 빠른 속도로 찾을 수 있었다. 또한 설문조사 결과 응답자의 85% 정도가 본 모형의 유용성에 대한 질문에 반드시 필요한 모델로 인식하는 것으로 나타났다. 제시된 모형은 유비쿼터스 네트워크 환경과 차세대 지능형 단말기의 발전과 밀접한 관계가 있으므로, 향후 이 부분의 발전 속도에 따라 본 논문의 활용 속도가 결정이 될 것이다. 또한 제시한 시스템 모델을 근거로 하여 전 세계 통합적인 맵 구현하는 것이다.
Alternative Abstract
Today,the various components of the society requires accurate map data including traffic, economy, environment, and culture. The map information systems was expected to provide perfect information to users in terms of time and space. In addition,as the people travel abroad,the users will accept a world wide service as acommon feature of the system in the near future. This paper introduced a map information system that assigns a personal code to all entities such as buildings and streets, allowing the first visit person could find his/her destinations by just knowing the code numbers of the destinations. This system recognized countries with their fixed symbols, and then divided the country in a certain pattern. Therefore, the world-wide location based services can be provided using a GPS system with one unified map system introduced. Test results showed that all tested people could find their destinations using the proposed map information system with a less time and with out an error. In addition, the survey results indicated that 85% of surveyed people who answered the questionnaire were strongly agreed and supported the usefulness ofthis systems. The proposed system, however,is closely related with the ubiquitous network environments and intelligent devices. Therefore, the application of this system will be subject to the influence of their development speed.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/6281
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Special Graduate Schools > Graduate School of TransportITS > Department of Transportation ITS > 3. Theses(Master)
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