우리는 지난 20세기에 발명된 컴퓨터와 네트워크로 급속하고도 많은 발전을 이루고 있다. 이제 21세기를 맞이하며 IT 산업의 새로운 패러다임으로 유비쿼터스가 등장하였다. 언제, 어디서나 어떤 단말과 디바이스로도 끊김 없는(seamless) 통신을 할 수 있다는 이 새로운 패러다임은 따로 존재하던 물리공간과 전자공간을 실시간으로 연계하여 제 3공간을 탄생시킬 것으로 예상되고 있다.
또한, 유비쿼터스 네트워크는 누구든지 언제, 어디서나 통신속도 등의 제약없이 이용할 수 있고 모든 정보나 콘텐츠를 유통시킬 수 있는 정보통신 네트워크를 의미하며, 이의 구현으로 기존의 정보통신 망이나 서비스가 가지고 있었던 여러 가지 제약으로부터 벗어나 이용자가 자유롭게 정보통신 서비스를 이용할 수 있도록 한다는 것이다.
본 논문에서는 이와 같은 Ubiquitous network을 구축하기 위해 해결해야 할 문제점들을 짚어보고 이에 대한 해결책을 제시하여, 최종적으로 사용자 중심의 유비쿼터스 서비스 제공을 위한 Centralized-node’를 제안하고자 한다.
Alternative Abstract
Now we are developed rapidly and invent many things by computer and network which had invented in 20th century. Entering the 21st century, Ubiquitous appeared as a new paradigm of IT industry. This new paradigm which can communicate with seamless whenever and wherever by cell-phone, or device is expected that it will create the 3rd space by connecting physical space and electrical space which are existed separately.
And also, the Ubiquitous network can use whenever, and wherever by everybody without the limit of communication speed, and it means a information communicate network which can flow all information and contents, and by this embodiment, getting out of the limits which are had by previous information communicate network or services, a user can use information communicate service freely.
In this essay, by guessing the problems which have to be solved for constructing a Ubiquitous network, and posing keys of these, and the lastly it is going to propose 'Centralized-node for providing an User-oriented Ubiquitous services'.