돌발상황은 전체 비반복 혼잡의 60% 이상을 차지 할 정도로 고속도로에 심각한 영향을 끼치고 있으며, 이런 돌발상황에 대한 연구는 많이 이루어 졌으나 도로의 조건, 교통형태, 기하구조, 구조물의 위치 등 다양한 조건을 모두 충족시키기에는 부족한 부분이 많았던 돌발상황 검지 알고리즘에 대한 재검토와 실제 사고데이터를 분석, 상기 조건을 충분히 고려한 돌발상황 검지 알고리즘을 개발하고자 한다.
이에 본 연구는 돌발상황으로 발생되는 정체시 수집한 교통자료(교통량, 30초주기 데이터)를 분석하여 상류부 정체도 파급에 따른 특성을 파악하고자 하며, 이에 따라 돌발상황 판정기준을 설정하고자 한다.
[단계1] 데이터 갱신 모듈 : i-1, i, i+1번째 검지기로부터 30초의 polling cycle로 각각 수집되는 자료를 4~6개 단위의 검사 모듈을 설정하여 i, i-1, i+1검지기의 자료를 polling cycle 마다 갱신하게 된다.
[단계2] 검지기간 교통량 차이를 생성 : i, i-1번째 검지기간의 교통량 차이(Di)를 생성하여 돌발상황 판별을 위한 기본데이터를 구성, 생성된 검지간 교통량 차이(Di)는 FIFO(First In First Out) 방식에 의하여 30초 마다 새로운 Di를 입력한다.
[단계3] 돌발상황검지 모듈 : 단계 2의 교통량 차이의 패턴이 일정시간 동안 + 의 패턴이 계속 생성되고 서비스 수준이 F일때 돌발상황으로 판정한다.
또한 교통량 차이의 패턴이 + - 의 패턴이 혼재 생성되어 나타 날 때는 정체의 강제류 형성으로, - 패턴으로 변화되면 돌발상황 종료에 따른 정체 해소로 판단 한다.
실제 사고 데이터와의 검증결과 돌발상황 발생시 평균+4.0분, 정체 발생시 +6.4분, 정체 해소시 +10.8분의 편차가 나타났다. 전반적으로 신뢰성 있는 결과가 나타났으며, 정체해소 시에는 데이터의 변동이 심함에 따라 실제 상황보다 늦게 검지되었다. 그리고 이렇게 분석된 특성 및 데이터를 이용하여 정체도 및 심각도에 따라서 대응할 수 있는 고속도로 관리기법에 대한 연구를 하였다.
본 연구에서는 기존의 경험치에 의존하던 운영관리 기법에서 탈피하여 체계적이고 과학적인 운영관리기법의 도입으로 정체 관리에 효율적인 접근방법을 제시하였다.
Alternative Abstract
Incidents are 60% of total non-repeated congestions in the highway. Incident researches have done before but those have some limitations, which did not be considered road conditions, traffic flow patterns, geometric figures and positions of traffic facilities like that. So incident detection algorithm which was considered limitations of established incident detection algorithms and analyses of accidents data need be developed.
The purpose of this thesis is analysis congestion data (volumes per 30 seconds) during the time of incident and characteristics of congestion influences in upstream. Consequently the criterion of incidents judgement will be set up.
The First Step : data update module
-Puting Data which got out from i-1, i, i+1 loop detectors each 30 seconds(polling cycle) into 4~6 detection module andupdating this module each polling cycle time.
The Second Step : Making the Di between detectors
-Making the volume difference(Di) between the i^(th) and i-1^(th) detector's volume for the incident judgement. And inputting the new Di each 30 seconds
The Third Step : Incident detection Module
-Detecting the incidents when Di pattern is positive(+) patterns through the fixed time and LOS is F. And Di pattern shows positive(+) and negative(-) alternately in the congestion flow. When Di pattern is negative(-) pattern, congestion is over asdisappearing the incident.
Testing this thesis using the real accidents data, deviations were average +4.0 minutes under incidents, +6.4 minutes under congestions and +10.8 minutes under disappearing congestion. According to this testing, this thesis was reliable. But Incident using this algorithm was detected lately under disappearing congestion. And the freeway management methods using this thesis were researched.
This thesis shows the effective congestion management method systematically better than established methods which were used experiences.