국토의 70% 이상이 산지인 우리나라의 경우 도로사업의 계획 수립시 경제성, 안전성과 함께 환경성의 확보가 우선시 되고 있으며, 도로사업의 타당성을 결정하는 최적노선 선정 단계에는 환경영향평가 통과 가능성과 각종 환경 민원 발생으로 인한 공사 지연 등을 감안하여야 한다. 최근에는 환경친화적인 도로건설 정책에 따라 환경보전과 지속가능 개발을 위하여 친환경도로의 필요성이 더욱 커지고 있다.
본 연구의 목적은 친환경도로의 비교노선 선정시 실시되는 기존의 환경성 평가기법이 평면노선 위주의 평가기법이라는 한계점을 개선하기 위하여 종단선형요소가 반영된 공종별 환경가중치 산정을 제시하고 이를 이용한 확장형 환경성 평가기법을 개발하는 것이다.
본 연구에서 국‧내외 및 선행연구의 도로사업 환경성 평가기법에 대한 문제점을 분석한 결과 선행기법의 개선 부분으로 회피‧완화‧대체 조치에 따른 종단선형 측면의 공종별 환경성 평가가 포함된 확장형 평가기법 개발이 필요한 것으로 나타났다. 이에 따라, 본 연구에서는 도로공사의 환경성 평가 항목별 공종에 대한 영향요소 및 중요도를 분석하고, 이를 바탕으로 도로사업의 환경영향평가 8개 항목에 대한 공종별 환경 유‧불리도를 전문가 설문을 통해 조사하고, 그 결과를 정량화 하여 도로노선 공종별 환경가중치를 산정하여 확장형 환경성 평가기법을 개발하였다. 개발된 공종별 환경가중치를 적용한 결과 선행연구의 한계점을 개선한 종단선형에 대한 환경성 평가가 가능하게 되었다.
또한, 개발된 확장형 환경성 평가기법의 적용성을 검증하기 위해 3개 도로사업의 설계노선에 대한 환경성을 평가하였다. 그 결과, 기존 기법인 평면노선의 토공구간을 기준으로 환경성을 평가한 경우보다 본 연구에서 제시한 환경친화적인 대안기법(회피,완화,대체)에 의한 구조물공(교량‧터널)구간을 고려했을 때 각 노선의 친환경도가 증가하는 것으로 나타났으며, 특히 평지부 보다 산지부 노선이 구조물공 비율이 증가할수록 해당 노선의 친환경도가 더 증가하는 것으로 나타났다.
현재 국내의 도로사업은 환경훼손저감 대책으로 종단 조정을 통한 교량, 터널 등이 확대 적용됨에 따라 공사비가 증가하여 사업타당성 확보를 어렵게 하는 요인이 되지만, 환경훼손이 상대적으로 적은 구조물공 적용에 따른 장기적인 환경보전편익 등은 사업타당성 평가시 반영되지 못하는 실정이다. 본 연구의 확장형 환경성 평가기법은 도로노선 선정시 제시된 대안 노선들에 대한 친환경적 노선선정의 의사결정 도구로 사용될 수 있으며, 향후 도로사업 타당성 조사의 환경편익항목의 계량화 및 각종 국토 개발사업의 환경가치평가 모델 개발에 기여할 수 있을 것이다.
Alternative Abstract
As more than 70% of the land of Korea is mountainous area, the most road route pass through mountainous area and thus often cause deterioration of our natural environment. In order to resolve these problems, it is important to determine the optimal route for environment friendly road and thus the environment friendly road construction policy has recently been established. This policy requires to evaluate not only the various environmental characteristics but also the economic and safety factors.
The aim of this research is to develop an expanded environmental assessment method to select the environmentally friendly road route by appling the environment weighted value by work types for both flat route and vertical road route. The previous researches on environmental impact assessment for the planning and construction of road routes consider the flat-route only. There has been no study for comparative evaluation in degree of environmental damage impact between flat route and vertical road route, and thus actual environmental evaluation was not possible.
To overcome the limitation of the previous environment friendliness assessment techniques in flat road route, environment weighted value by work types was developed and was applied for the assessment of environmental factors for vertical road route. To calculate the environment weights by work type, representing work types related to the road project were determined, and impact factors by work types and environmental assessment items, were analyzed, and then, the degree of importance by work types were suggested on based of the analysis result.
To verify the suggested importance level and to induce the its weight, survey research on degree of the positive and negative impact on the environment by work types were carried out and road experts were participated in, Eight items for environmental impact assessment by work types in road projects was included in the questionnaire. With quantification process of the survey results by items and work types, and through calculating the average percentage of the assessment items, and environment impact scores of road routes by work type were estimated. With the estimated environment impact scores by work types, it was possible to assess the environment friendliness of the vertical road route.
In order to prove the validity of the proposed expanded methods, three road construction projects were selected as test beds and the environment impact scores of 3 road routes were assessed with the proposed method. The proposed method consider three alternatives such as avoidance, mitigation, replacement, to improve environment friendliness and the results showed that the degree of environment friendliness was increased for the test bed routes with more road structural works, such as bridge and tunnel, etc. These results proves that, although construction of more road structures in the road in mountainous area may result in higher project cost, the degree of environment friendliness was improved greatly and thus it is more environmentally and economically favorable choice in overall.
The proposed method can be used as a decision-making tool in choosing the most appropriate road route among several alternative routes and as an effective technique for assessment of environment friendliness of planning and policy. The results from this research will contribute to estimate the environmental benefits items in the feasibility study of road project, and to develop an environmental evaluation model of land development projects.