현재 수도권 지역은 광역 교통수요가 급증하여 교통문제가 날로 심화되고 있어 막대한 재원이 소요되고 있으며, 보다 효율적이고 활용성이 높은 광역 차원의 교통정보체계의 구축이 필요한 실정으로 수도권의 심각한 교통문제를 해결하기 위해 승용차 수요를 대중교통으로 전환, 대중교통체계의 서비스 질 향상을 도모하고자 그 한가지 방안으로 ITS 기술을 이용한 대중교통 정보제공(BMS/BIS) 서비스를 시행하고 있다.수도권 지자체의 경우 버스운행정보를 제공하는 BMS/BIS 시스템이 서울, 인천, 경기지역에 도입되어 운영 중이며, 인터넷, ARS, 휴대폰 메시지, 교통방송 등을 이용한 버스정보 제공 사업이 추진되어 왔으며, 2009년부터는 수도권 각 정류소에 BIT를 설치하는 사업이 국토부, 서울시, 인천시, 경기도, 수도권교통본부가 함께 추진 중이다. 따라서 수도권(경기도)을 중심으로 BMS/BIS 정의 및 국내․외 BMS/BIS의 시스템 규모, 제공서비스, 통신기술, 연계현황 등의 자료를 알아보고 교통정보시스템 구축현황 및 매체별 이용현황, 버스정보 활용사례 등을 검토하였으며, 버스정보시스템의 정의 및 종류, 국내 교통정보센터의 운영현황, 외국 정보센터 운영 사례 등을 통해 시사점과 정보시스템의 문제점을 분석하여 합리적인 연계방안을 제시하고자 한다.정보 수집을 위한 도로 종류(고속국도, 일반국도, 지방도 등) 및 수집 목적별 수집기관이 상이하고 지역(권역)내에 2개 이상의 교통정보센터를 운영하는 등, 각각 다른 정보를 이용자들에게 제공 될 수 있으므로 정보이용자들에게 제공되는 정보는 정확성 및 신뢰성 확보가 필요하며, 정확한 정보를 제공하기 위해서는 교통정보의 실시간 업데이트와 기능의 호환성 있는 정보연계 정립이 필요하며, 버스정보 연계시 법적인 연계기준과 기술적인 연계방안을 수립한 후 향후 구축될 수도권 광역 BIS 구축사업의 버스정보 연계방안의 기본방향을 제시하며, 다양한 매체를 통하여 실시간 버스정보가 제공됨으로써 버스이용자들의 만족도 향상과 이용자들의 편익증진 방안으로 본 연구를 진행하였다.
Alternative Abstract
At present, tremendous budget has been used in Capital area in Korea due to the sudden traffic demand. The traffic problem is getting worse and worse more than ever.
To settle serious traffic jams, it has been required for the construction of traffic information system which is more effective and useful in long distance bases. One of measures has already been adopted in public traffic information supplement (BMS/BIS) services by means of providing Information Technology System and conversing private transportation to public one.
The occasion of the local government in capital area, for instance, the BMS/BIS system which is offering bus operation information, has already been used in Seoul, Incheon, and Kyonggi province. The other business which contains traffic broadcasting, Automation Response System(ARS), Mobile messages, and Internet information has been gone ahead. The business for the establishment of BIT in each stop has been introduced with cooperation to the Department of Nation Marine, Seoul city, Incheon city, kyonggi-do, and the central office for Capital region since 2009. Accordingly, this thesis, on the one hand, has been looked into the notion of BMS/BIS and the scale of BMS/BIS system in domestic and aboard, the supplement services, telecommunication technology, the present condition of connection, and so on. On the other hand, it has been examined into the present condition of the establishment of traffic information system, the present condition of utilization by each media, the present condition of management of traffic information centre in domestic area and foreign one, and so forth. The reasonable connection method will be presented by analysing the problems of the information system and looking at them through out the mentioned means.
It is quite different depending on the type of road(Motor way, genneral road, local road) and the institution of needs will be different relying on the purpose of the needs. Moreover, more than two traffic information centre will be managed in the same area and each different information will be provided to users. It is essential for the users of the traffic information to have the information of unparalleled accuracy and reliability.
In order to provide the accurate information, it is core factor whether real-time update of traffic information and the formation of information connection based on compatibility of function has successfully been managed or not.
Thus, after constructing the legal connection standard and technical connection policy in case of bus information connection, this study will show the fundamental direction of bus information connection policy of BIS establishment business in Capital wide area hereafter. This study has carefully conducted in both improvement of satisfaction for the bus users and in the policy of benefits promotion for them by suppling in real-time bus information through the diverse media.