가구산업은 다른 제품들과는 달리 대부분의 경우 가구의 구성품들을 고객의 수요처에 배송하여 설치기사가 조립, 설치하는 설치물류 과정이 수반된다. 홈 퍼니싱 수요 증가에 따라 가구 시장은 급격히 성장하고 있으나, 이를 뒷받침할 설치기사의 부족 문제가 대두되고 있다. 가구업계가 설치기사를 안정적으로 보유, 운영하기 위해서는 작업량을 연중 고르게 확보할 필요가 있다.
본 연구에서는 대부분의 가구업체가 가정용 가구와 사무용 가구를 별도의 조직과 물류체계로 운영하고 있어 설치기사도 별도로 운영되고 있음에 착안하여, 이 둘을 통합 운영하는 모형을 제시한다. 이를 위해 본 연구에서는 국내 유수의 가구업체의 실제 데이터 분석을 통하여 가정용 가구와 사무용 가구의 설치물류 업무가 유사함과 연중 수요의 분포가 상반됨을 확인하고, 이 둘을 통합 운영하는 모형과 그 기대효과를 제시하였다.
Alternative Abstract
Unlike other industry, furniture industry typically includes ‘installation logistics’, in which components of urniture are delivered to the customers’ site to be assembled and installed. As the demand for home urnishing increases, the furniture market is rapidly growing, but furniture manufacturers suffer shortage of installation engineers. To maintain a certain capacity of installation engineers, workload must be stabilized through the year for high utilization.
It is noteworthy that most furniture manufacturers handle home furniture and office furniture as two separate organization and logistics process including installation engineers. In this study, we examine the possibility of consolidating the logistics process of the two products group. We find that the two products group can be serviced by a single consolidated installation engineer team in terms of technical requirement in assembly and installation; and demand pattern is complementary through the year. We propose a consolidated installation logistics process for furniture industry and expected cost saving is estimated.