인구절벽 및 고령화 등 급격한 사회구조적 변화로 인해 복지에 대한 관심이 증가함에 따라 교통기본권에 대한 공감대가 형성되고, 화석연료 사용으로 인한 탄소배출량 증가로 기후변화에 대한 위기감이 고조되고 있다. 이처럼 교통기본권 보장과 탄소배출량 저감 등을 목적으로 우리나라의 버스 무상교통 정책이 점차 확대되고 있는 실정이나, 대부분의 무상교통 연구는 지하철 무임승차에 초점을 맞추어 진행되고 있으며 버스 무상교통 관련 연구는 미비하다.
본 연구에서는‘화성시 무상교통사업 성과평가 용역(2021)’에서 수집된 무상교통 2차 설문조사 자료를 활용하여 순서형 로지스틱 회귀분석을 수행하였으며, 무상교통 정책 대상자와 비대상자 간의 차이를 파악하기 위해 무상교통 대상자, 무상교통 비대상자, 두 집단의 합으로 설문 집단을 분류하여 총 3개의 모델을 구성하였다.
이를 통해 무상교통 정책 만족도에 영향을 미치는 요인들에 대해 분석했으며, 모델 1에서는 ‘가구소득’, ‘무상교통 필요성에 대한 인식’, ‘버스로의 전환 및 유발’, ‘버스 수단 선택 이유’, ‘버스 이용 목적’, ‘외부활동 변화여부’, ‘소비 변화’, ‘절약된 통행비용’이 유의한 영향요인으로 도출되었고, 모델 2에서는 ‘무상교통 필요성에 대한 인식’, ‘주 교통수단’이, 모델 3에서는 ‘가구소득’, ‘무상교통 필요성에 대한 인식’이 유의한 영향요인으로 도출되었다. 본 연구를 통해서 도출한 무상교통 정책 만족도 영향요인을 토대로 이용자 관점에서 무상교통 정책을 파악하고, 무상교통 정책이 보다 효과적으로 시행될 수 있기를 기대한다.
Alternative Abstract
A consensus on basic transportation rights is formed as interest in welfare increases due to rapid social structure changes such as demographic cliffs and aging population. Also, a sense of crisis over climate change is rising due to increased carbon emissions from fossil fuel use. Therefore Korea's free bus transportation policy is gradually expanding for the purpose of guaranteeing basic transportation rights and reducing carbon emission,. but most of the free transportation research is focusing on free subway rides and research on free bus transportation is insufficient.
In this study, an ordered logistic regression analysis was performed using the 2nd survey data collected by ‘Hwa-seong Free Transportation Project Performance Evaluation(2021)’, and established 3 models to understand the difference between the subject and the non-subject of the free transportation policy by classifying survey group to ‘subject of free transportation’, ‘non-subject of free transportation’, and sum of the 2 groups.
Factors affecting free transport policy satisfaction were analyzed, in Model 1, 'household income', 'recognition about free transportation necessity', 'conversion and induction to bus', 'purpose of using bus', 'change of external activity', 'change of spending money' and 'saved transportation cost' were derived as valid factors. In Model 2, 'recognition about free transportation necessity' and ‘main mode of transportation’ were derived as valid factors. In Model 3, 'household income' and 'recognition about free transportation necessity' were derived as valid factors. Based on the factors influencing the satisfaction of the free transportation policy derived through this study, it is expected that the free transportation policy can be more effectively performed from the user's perspective.