직무스트레서와 직무열의 간 관계

Subtitle
도전적 직무스트레서와 직무열의 간 비선형 관계에서 스트레스 마인드셋의 조절효과
Alternative Title
The Relationships between job stressors and work engagement: Focusing on curvilinearity of challenge stressors and the moderating effect of stress midnset
Author(s)
김현수
Alternative Author(s)
Hyunsu Kim
Advisor
신강현
Department
일반대학원 심리학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2022-02
Language
kor
Keyword
도전적 스트레서방해적 스트레서비선형 관계스트레스 마인드셋직무열의직무요구-자원모형
Abstract
본 연구는 여키스-도슨 법칙과 자원보존이론을 기반으로 도전적 및 방해적 직무 스트레서와 직무열의 간 관계를 분석하고, 직무요구-자원 이론의 프레임 안에서 직원들의 스트레스 마인드셋이 이를 조절할 수 있음을 밝히는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 데이터는 국내 세무직 공무원들을 대상으로 수집되었으며, 중다회귀분석을 통해 연구 모형을 검증하였다. 검증 결과, 도전적 직무 스트레서와 직무열의 간 관계는 뒤집힌 U형태의 비선형 관계로 나타난 반면, 방해적 직무 스트레서와 직무열의의 관계는 부적인 선형관계로 나타났다. 또한, 성장적 스트레스 마인드셋이 이러한 도전적-방해적 스트레서와 직무열의의 관계를 조절하는 것으로 나타났으며, 성장적 스트레스 마인드셋은 개인적 자원으로 도전적-방해적 스트레서가 직무열의의 미치는 부정적인 영향력을 감소시키는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 이러한 결과를 바탕으로 이론 및 실무적 시사점과 제한점에 대하여 논하였다.
Alternative Abstract
Based on the Yerkes-Dodson law and the conservation of resources theory, in the framework of the Job Demands-Resources Model(JD-R), this study is conducted for analyzing the relationships between challenge/hindrance stressors and work engagement, and examining the moderating effect of stress mindset on these relationships. Our study sample is Korean revenue officers(N=3,914). And we use hierarchical regression analysis for examining our model. As a result, the relationship between challenge stressors and work engagement is inverted U shaped(∩) curvilinear relationship. Whereas, the relationship between hindrance stressors and work engagement show a negative linear relationship. Also, The moderating effects of stress mindset on relationships between challenge/hindrance stressors and work engagement are significant. Namely, an employee’s stress mindset level has buffering effects on the influence of challenge/hindrance stressors on work engagement. In conclusion, I discuss the theoretical, practical implications, and limitations of this study and suggest future research directions.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/21155
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Psychology > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse