수학 속진학습을 경험한 잠재적 수학영재 중학생의 수학적 태도 변화 사례연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유미현-
dc.contributor.author여득환-
dc.date.accessioned2022-11-29T03:01:24Z-
dc.date.available2022-11-29T03:01:24Z-
dc.date.issued2022-08-
dc.identifier.other32228-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/21114-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 교육대학원 :융합인재 및 영재교육,2022. 8-
dc.description.abstract본 연구는 수학 속진학습을 경험한 잠재적 수학영재 중학생 4명을 대상으로 그들이 적절하다고 인식하는 수학 속진학습의 형태는 무엇이고 수학 속진학습을 한 후 수학적인 태도가 어떻게 변화하는지 탐색하고 그 의미를 해석하여 시사점을 도출하고자 하는 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 잠재적 수학영재들이 적절하다고 인식하는 속진학습 형태와 속진학습을 경험한 잠재적 영재의 수학적 태도 변화를 조사하고자 하였다. 연구 대상은 본 연구자가 수년간 지도하고 관찰한 경기도 소재 중학교 2학년 남학생 Y와 H 그리고 중학교 2학년 여학생 S와 J 총 4명을 선정하였으며 약 6개월 132시간동안 현재 고2 수학교육과정인 수1, 수2, 미적분, 확률과 통계를 A형, B형, C형으로 나누어 속진학습을 진행하였다. 또한 수학노트 쓰기와 백지테스트를 통하여 학습이 잘 이루어지고 있는지 점검하였고 심층면담을 통해 연구를 정리하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들은 수학노트 쓰기와 백지테스트를 결합한 형태의 속진학습이 가장 효과적인 것으로 인식하였다. 연구 참여자들은 어려운 수학 개념을 수학노트 쓰기를 하며 이해의 폭을 넓히고 실력을 향상시키는 것에 성취감을 느꼈으며 백지 테스트를 보면서 어려웠지만 학습효과에 만족감을 느꼈다. 둘째, 수학 속진학습을 통하여 수학적 태도가 긍정적으로 바뀌었다. 연구 참여자들은 속진학습을 통해 수학에 대한 흥미를 느꼈고 어려운 문제를 도전하고 탐구하며 해결하려는 의지도 생겼으며 수학에 대한 자신감과 자부심도 갖게 되었다. 주요어: 잠재적 수학영재, 수학적 태도, 수학노트 쓰기, 백지 테스트-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구문제 4 3. 연구의 제한점 4 4. 용어의 정의 4 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 6 1. 영재의 정의 및 특성 6 2. 수학영재의 정의 및 특성 10 3. 잠재적 수학영재 13 4. 속진학습 15 5. 수학노트 쓰기 활동 17 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 20 1. 연구 참여자 20 2. 적용한 속진학습 프로그램 23 3. 학습기간 및 학습내용 24 4. 심층 면담 26 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 27 1. 잠재적 수학영재 중학생에게 적절한 속진학습의 형태 27 2. 속진학습을 경험한 잠재적 영재의 수학적 태도 변화 37 Ⅴ. 결론 및 제언 44 1. 결론 44 2. 제언 45 참고 문헌 47-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.title수학 속진학습을 경험한 잠재적 수학영재 중학생의 수학적 태도 변화 사례연구-
dc.title.alternativeA Case Study on the Change of Mathematical Attitude of Potential Mathematical Gifted Middle School Students Experienced in Mathematical Accelerated Learning-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 교육대학원-
dc.contributor.alternativeNameYeo Deuk Hwan-
dc.contributor.department교육대학원 융합 인재·영재 교육-
dc.date.awarded2022. 8-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId1254308-
dc.identifier.uciI804:41038-000000032228-
dc.identifier.urlhttps://dcoll.ajou.ac.kr/dcollection/common/orgView/000000032228-
dc.subject.keyword백지테스트-
dc.subject.keyword속진학습-
dc.subject.keyword수학 속진학습-
dc.subject.keyword수학노트쓰기-
dc.subject.keyword수학영재-
dc.subject.keyword수학적 태도-
dc.subject.keyword잠재적 수학 영재-
dc.description.alternativeAbstractThis study aims to explore the types of mathematical accelerated learning that four potentially math-gifted middle school students consider appropriate, how their attitudes toward math change as a result of the accelerated math learning, and to draw conclusions by interpreting the significance of their experiences. What kind of accelerated learning do potential math-gifted individuals consider appropriate in order to accomplish this goal? The research question focused on how accelerated learning affected the mathematical attitude of possibly brilliant students. The subjects of the study included 4 students altogether; two 2nd year middle school boys Y and H and two 2nd year middle school girls S and J all located in Gyeonggi-do and who have been guided and observed by the researcher for many years. For about 6 months (for 132 hours), the current high school sophomore math curriculum Mathematics 1, Mathematics 2, Calculus, Probability, and Statistics were divided into types A, B, and C for accelerated learning. In-depth interviews were used to summarize the research, and it was also determined whether learning was occurring by having students write math notes and taking a test on a blank sheet of paper. The results obtained through this study can be summarized as follows: First, the participants in the study acknowledged that the most successful and effective method for accelerated learning was a combination of taking notes in math and taking a test on a blank sheet of paper. Participants in the study felt a sense of success after writing mathematical notes on challenging mathematical concepts that helped them grasp more and improve their skills. taking a blank test was challenging; however, they were satisfied with the learning effects. Second, the accelerated learning of mathematics helped to positively change their attitudes toward mathematics. The study participants gained confidence and pride in mathematics through accelerated learning and obtained a mathematical attitude. They also developed an interest in mathematics and the will to challenge, explore, and solve difficult problems. Key words: potentially gifted in mathematics, mathematical attitude, writing math notes, blank test-
Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Education > Convergence Education and Gifted Education > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse