ECO 환경교육 프로그램이 초등학생의 환경의식, 세계시민의식 및 과학적 태도에 미치는 영향
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 유미현 | - |
dc.contributor.author | 금상현 | - |
dc.date.accessioned | 2022-11-29T03:01:22Z | - |
dc.date.available | 2022-11-29T03:01:22Z | - |
dc.date.issued | 2022-02 | - |
dc.identifier.other | 31625 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/21073 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 교육대학원 :융합인재 및 영재교육,2022. 2 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 코로나19로 인한 비대면 사회 속에서 가속화되고 있는 새로운 환경문제를 시작으로 환경문제의 해결을 위한 초등학교에서의 환경교육 프로그램을 개발 및 적용하여 초등학생의 환경의식, 세계시민의식 및 과학적 태도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 이를 위해 STS 모형과 STEAM 모형을 융합한 모형을 개발하였으며 학생에게 자연의 경험과 생활 속 문제해결, 과학적 기술의 활용에 대한 교육기회를 제공하여 환경문제 해결방안을 마련해보고 나아가 세계시민으로서의 의식과 태도를 함양하도록 하고자 하였다. ECO 환경교육 프로그램에서 학생은 ‘자연환경’ 주제를 통해 주변의 자연을 경험하고 다양한 환경오염의 사례, 과학기술의 활용을 통한 개선방안을 탐구하였으며 ‘기후변화’ 주제를 통해 지구촌에 영향을 주는 기후변화 현상의 개념과 세계시민의 여러 노력을 확인하였다. 마지막으로 ‘친환경’ 주제를 통해 나만의 식물을 길러보고 일회용품을 줄이는 등 환경보호 방안을 생활 속에서 실천하였다. 실험집단은 초등학교 5학년 20명을 대상으로 하였으며 단일집단 사전-사후 설계를 통해 대응표본 -검정을 실시하였다. 연구 결과 첫째, 환경에 대한 태도와 가치판단에 있어서 수업처치 전후 유의미한 차이를 보였으며 이를 통해 주변의 자연환경을 경험하고 원예활동을 하는 등의 활동들이 환경의식에 유의미한 영향을 줄 수 있음을 확인하였다. 둘째, 세계시민의식의 하위영역인 인지적 영역, 사회·정서적 영역, 행동적 영역 모두에 있어서 수업처치 전후 유의미한 차이를 보였으며 이를 통해 환경문제를 개인이나 국가 차원에서 나아가 전 국가적 차원에서 바라보고 스스로가 세계시민의 일원임을 알아보는 활동들이 학생의 세계시민의식에 유의미한 영향을 줄 수 있음을 확인하였다. 셋째, 과학적 태도의 하위영역인 과학의 사회적 의미, 과학적 탐구에 대한 태도, 과학적 태도의 적용, 과학수업의 즐거움 모든 영역에 있어서 수업처치 전후 유의미한 향상을 보였으며 이를 통해 환경문제를 원인과 결과의 탐구 과정으로 확인하고 해결방안을 고안하는 등의 활동이 학생의 과학적 태도에 유의미한 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 프로그램 적용 후 수업 만족도를 분석한 결과 80%의 학생들이 환경교육 프로그램에 만족한다고 응답하였으며 95%의 학생들이 수업을 재미있게 느꼈다고 응답한 것을 확인하였다. 즉, 학생들은 자연환경, 기후변화, 친환경 등의 주제를 바탕으로 하는 환경교육에 대하여 높은 만족도를 갖고 있다는 것을 알게 되었다. 따라서 향후 위와 같은 환경교육 프로그램을 바탕으로 다양한 환경교육 프로그램이 개발 및 연구되어 환경교육의 중요성을 제고하고 학생들에게 미래지향적이고 지속발전가능한 환경교육의 기회가 제공될 수 있기를 바란다. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구문제 4 3. 연구의 제한점 4 4. 용어의 정의 4 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 6 1. 이론적 배경 6 2. 선행 연구 16 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 18 1. 연구 대상 18 2. 실험 설계 및 진행 18 3. 프로그램 개발 및 적용 18 4. 검사 도구 31 5. 자료 분석 34 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 35 1. ECO 프로그램이 초등학생의 환경의식에 미치는 영향 35 2. ECO 프로그램이 초등학생의 세계시민의식에 미치는 영향 37 3. ECO 프로그램이 초등학생의 과학적 태도에 미치는 영향 39 4. ECO 프로그램 수업 만족도 40 Ⅴ. 결론 및 제언 45 1. 결론 45 2. 시사점 및 제언 46 참고 문헌 48 부 록 51 ABSTRACT 62 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | ECO 환경교육 프로그램이 초등학생의 환경의식, 세계시민의식 및 과학적 태도에 미치는 영향 | - |
dc.title.alternative | The Effects of ECO Environmental Education Program on Elementary School Students' Environmental Awareness, Global Citizenship and Scientific Attitude | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교육대학원 | - |
dc.contributor.department | 교육대학원 융합 인재·영재 교육 | - |
dc.date.awarded | 2022. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 1245063 | - |
dc.identifier.uci | I804:41038-000000031625 | - |
dc.identifier.url | https://dcoll.ajou.ac.kr/dcollection/common/orgView/000000031625 | - |
dc.subject.keyword | ECO 환경교육 프로그램 | - |
dc.subject.keyword | 과학적 태도 | - |
dc.subject.keyword | 세계시민의식 | - |
dc.subject.keyword | 초등학생 | - |
dc.subject.keyword | 환경의식 | - |
dc.description.alternativeAbstract | This study attempted to analyze the impact of elementary school students on environmental awareness, global citizenship, and scientific attitudes by developing and applying environmental education programs in elementary schools to solve environmental problems, starting with new environmental problems accelerating due to COVID-19. To this end, a model that combines the STS model and the STEAM model was developed to provide students with educational opportunities for natural experiences, problem solving in life, and the use of scientific technology to prepare solutions to environmental problems and further foster consciousness and attitude as global citizens. In the ECO Environmental Education Program, students experienced the surrounding nature through the theme of Natural Environment, explored various cases of environmental pollution, and improvement measures through the use of science and technology, and confirmed the concept of climate change and various efforts of global citizens. Finally, through the theme of 'eco-friendly', I practiced environmental protection measures in my daily life, such as growing my own plants and reducing disposable products. The experimental group was targeted at 20, 5th graders in elementary school, and a response sample-test was conducted through a single group pre-post design. As a result of the study, first, there was a significant difference before and after class treatment in determining the attitude and value of the environment, and it was confirmed that activities such as experiencing the surrounding natural environment and horticultural activities could have a significant effect on environmental awareness. Second, it was confirmed that there were significant differences before and after class treatment in all sub-areas of global citizenship, such as cognitive, social, emotional, and behavioral areas, and that environmental issues could have a significant impact on students' global citizenship. Third, it was found that the social meaning of science, attitude toward scientific inquiry, application of scientific attitude, enjoyment of science classes, and activities such as identifying environmental problems as a process of exploring causes and effects had a significant effect on students' scientific attitude. Fourth, as a result of analyzing class satisfaction after application of the program, it was confirmed that 80% of students answered that they were satisfied with the environmental education program, and 95% of the students answered that they enjoyed the class. In other words, students found that they had high satisfaction with environmental education based on topics such as natural environment, climate change, and eco-friendly. Therefore, we hope that various environmental education programs will be developed and studied based on the above environmental education programs to enhance the importance of environmental education and provide students with opportunities for future-oriented and sustainable environmental education. | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.