안개시 차선 인식을 위한 광도조절형 도로표지병시스템에 관한 연구

Alternative Title
Study on Luminous intensity Adjustable Road Stud System for Lane Recognition in Fog
Author(s)
신승철
Advisor
윤일수
Department
교통ITS대학원 교통ITS학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2022-08
Language
kor
Keyword
광도도로표지병시인거리시인성
Abstract
운전에 필요한 90% 이상의 정보는 시각을 통하여 전달받으며 전방시거 제약은 안전 운전의 방해요인으로 작용하므로 전방시거 확보는 안전성 확보를 위해서 매우 중요한 사항이다. 악천후 도로구간에서는 전방 시야 확보 난해, 적정 속도 제어 시기/구간 판단 난해, 전방 유고, 차로 좁혀짐, 간이 휴게소 진출입 문제, 기존 수동적 안전시설의 한계로 인한 반복적인 교통사고가 발생하고 있으나 현재 교통안전시설의 경우 정상적인 기상 조건과 야간에는 적정한 시인성이 확보되지만, 안개, 강우, 강설 등 악천후 기상에서는 시인성이 현저하게 저하되어 시설물의 설치목적을 수행하지 못하는 실정이다. 본 연구에서는 시인성 향상을 위해 표출렌즈 광학설계를 통해 광도를 향상한 도로표지병과 무선통신 기능을 탑재한 광도조절형 도로표지병 시스템을 개발하고 기상재현실증센터에 구축하고 안개상황을 구현하여 안개농도별 광도조절형 도로표지병과 비교대조군의 시인거리를 피시험자 실험을 통해 수집하고 시인성 향상 결과를 제시하고자 하였다. 시인성 향상을 위한 광도조절형 도로표지병 개발결과 백색 도로표지병은 기존대비 약 1.63배 향상되었고 황색 도로표지병은 기존대비 약 1.28배 향상되었으며 광도조절형 도로표지병을 기상재현이 가능한 실증센터에서 시정거리에 따른 시인거리를 피시험자 실험을 통해 분석한 결과 기존 발광형 도로표지병 대비 1.1~1.20배 향상되었다. 이러한 실험 결과는 국내 도로표지병의 악천후시 적정 광도 기준 정립과 악천후시 광도제어 알고리즘 등 도로표지병 운영 기술 향상, 도로선형 시선유도 향상 등 교통안전 확보와 적정광도제어를 통해 에너지 절약이 가능할 것으로 판단된다.
Alternative Abstract
More than 90% of the information required for driving is transmitted through vision, and the forward vision restriction acts as an obstacle to safe driving, so securing the forward vision is very important to ensure safety. In bad weather road sections, repeated traffic accidents occur due to difficulties in securing forward visibility, difficulty in determining appropriate speed control timing/section, left behind, narrowing of lanes, problems in entering and exiting simple rest areas, and limitations of existing passive safety facilities. In this case, proper visibility is secured in normal weather conditions and at night, but visibility is remarkably reduced in bad weather such as fog, rain, and snow, so that the installation purpose of the facility cannot be performed. In order to improve visibility, this study developed a road signage system with improved luminosity and wireless communication function, built it in the Meteorological Re-realization Center, implemented fog conditions, and collected the visibility distance of the comparative control group through the experiment. As a result of the development of photometric road stud to improve visibility, white road stud improved by about 1.63 times, yellow road stud improved by 1.28 times compared to existing light emitting road stud through experiments with test subjects. The results of these experiments are judged to be able to save energy by securing traffic safety and controlling proper light intensity, such as establishing appropriate light intensity standards for bad weather conditions, improving road signage operation technology, and improving road line gaze.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/20985
Fulltext

Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of TransportITS > Department of Transportation ITS > 3. Theses(Master)
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