지능정보기술이용 영향요인분석

Subtitle
경험과 소유의 효과를 중심으로
Author(s)
우승규
Advisor
김서용
Department
일반대학원 행정학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2022-02
Language
kor
Keyword
가치경험기대소유이용의도지능정보기술확장된 통합기술수용모형
Abstract
지능정보기술의 등장은 사회 전반에 많은 변화를 가져왔다. 지능정보기술은 '지능'을 의미하는 인공지능 기술과 '정보기술'을 의미하는 데이터 처리 기술이 결합하여 학습, 인지 등 인간의 지적활동을 대신하게 할 수 있는 기술이다. 전 세계적으로 지능정보기술을 규명하고 도입하려는 움직임이 일어나고 있으며 우리나라도 정책목표로 지능정보기술 활용과 혁신을 설정하였다. 또한 많은 제품 및 서비스에 지능정보기술이 적용되어 기술수용에 대한 개인의 선택을 피할 수 없는 시기가 되었다. 때문에 정부정책의 방향성을 제시하고 기술 수용에 기반하여 개인의 이용의도에 영향을 미치는 개인의 동기적 요인과 이를 조절하는 경험, 소유의 역할을 확인하고자 한다. 본 연구에서는 개인의 이용의도를 규명하기 위해 교육학적 측면에서의 이론을 접목하였다. 신기술을 받아들이고 이용하게 되는 과정은 학습자가 과업성취를 위해 참여하는 과정과 유사하다고 판단하였다. 우선 학습자의 성취행동을 설명하는 기대가치이론을 바탕으로 변수를 설정하여 모형을 구성하였다. 기대요인과 함께 가치요인을 내재적 가치, 활용 가치, 비용 가치 3가지로 구성하였다. 기대요인은 응답자가 지능정보기술에 대해 인식하는 본인의 역량과 자신감을 설정하였다. 내재적 가치로는 혁신기술관여도와, 내재동기를 설정하였고 활용 가치로는 상대적 이점과 지각된 유용성을 설정하였으며 비용 가치로는 학습 부담과 기술 불확실성을 구성하였다. 기대가치 모형이 이용의도에 미치는 영향에 개인의 특성인 경험과 소유 정도가 영향을 미칠 것이라 예상하여 조절 변수로 추가하였다. 통제변수로는 인구통계학적 변수와 그 외에 종속변수에 영향을 미칠 것이라 예상되는 개인의 기술수용단계를 추가하여 구성하였다. 또한 기존의 기술수용과 관련한 주요 연구 및 이론들을 정리하였다. 선행연구 검토를 통해 확장된 통합기술수용모형을 통제변수로서 연구모형에 추가하였다. 본 연구의 독립변수와 종속변수와의 인과관계를 확인하기 위해 회귀분석을 실시하였다. 첫째, 기대요인에서 역량은 이용의도에 영향력을 미치지 못하였고 자신감이 유의미한 영향력을 보여주었다. 둘째, 가치요인에서 내재적 가치와 활용 가치 모두 이용의도에 영향력을 미치고 있음이 증명되었다. 비용 가치에서는 학습부담만이 유의미한 영향력을 보여주었고 기술 불확실성의 영향력은 나타나지 않았다. 다음으로 본 연구는 경험과 소유가 독립변수와 종속변수의 관계를 조절하는지 여부를 보기 위하여 분석을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 경험은 자신감, 혁신기술관여도, 학습부담이 이용의도에 미치는 관계에서 조절효과를 보여주었다. 또한 소유는 혁신기술관여도, 내재동기, 학습부담, 기술 불확실성과 이용의도와의 관계에서 유의미한 조절효과를 나타냈다. 본 연구에서 지능정보기술이 적용된 제품 및 서비스에 대한 이용의도에 개인적 기대와 가치, 특성들이 미치는 영향력을 확인하기 위해 이론을 기반으로 모형을 구성하였다. 분석을 통해 영향력들을 검증하였고 추상적인 이론들이 실제 적용될 수 있음을 규명하였다. 또한 조절 변수들의 차별적인 영향력을 확인하여 정책적 방향성 설정에 도움을 줄 수 있는 역할을 할 것으로 기대된다.
Alternative Abstract
The emergence of intelligent information technology has brought many changes to society as a whole. Intelligent information technology is a technology that can replace human intellectual activities such as learning and cognition by combining artificial intelligence technology meaning "intelligence" and data processing technology meaning "information technology." There is a movement to identify and introduce intelligent information technology around the world, and Korea has also set up the use and innovation of intelligent information technology as a policy goal. In addition, intelligent information technology has been applied to many products and services, making it inevitable for individuals to choose to accept technology. Therefore, based on the direction of government policy and acceptance of technology, it is intended to confirm the individual's motivational factors affecting the individual's intention to use, the experience of controlling them, and the role of ownership. In this study, theories from the pedagogical aspect were grafted to clarify individual usage intentions. The process of accepting and using new technologies was judged to be similar to the process of learners participating in task achievement. First, a model was constructed by setting variables based on the expected value theory that explains learners' achievement behavior. Along with the expected factors, the value factors were composed of three types: intrinsic value, utilization value, and cost value. As for the expected factors, the respondents set their own competence and confidence in recognizing intelligent information technology. Innovation technology involvement and intrinsic motivation were set as intrinsic values, relative advantages and perceived usefulness were set as utilization values, and learning burden and technical uncertainty were composed as cost values. The effect of the expected value model on the intention to use was added as a moderating variable in anticipation that the degree of experience and ownership, which are characteristics of the individual, would have an effect. As a control variable, the demographic variable and other individual technology acceptance steps expected to affect the dependent variable were added. In addition, major studies and theories related to existing technology acceptance were summarized. Through the review of previous studies, the expanded integrated technology acceptance model was added to the research model as a control variable. Regression analysis was conducted to confirm the causal relationship between the independent variable and the dependent variable in this study. First, in the expected factor, competency did not influence the intention to use, and confidence showed a significant influence. Second, it was proved that both intrinsic and utilization values influence the intention to use in value factors. In terms of cost value, only the learning burden showed a significant influence, and the influence of technical uncertainty did not appear. Next, this study conducted an analysis to see whether experience and ownership control the relationship between independent and dependent variables. The results are as follows. Experience showed moderating effects in the relationship between confidence, involvement in innovative technologies, and learning burden on intention to use. In addition, ownership showed a significant moderating effect in the relationship between innovative technology involvement, intrinsic motivation, learning burden, technology uncertainty and use intention. In this study, a model was constructed based on theory to confirm the influence of personal expectations, values, and characteristics on the intention to use products and services to which intelligent information technology is applied. Through analysis, the influences were verified and abstract theories were identified as practically applicable. In addition, it is expected to play a role in helping to establish policy directions by confirming the discriminatory influence of control variables.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/20700
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Public Administration > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse