2015 개정 교육과정에서 경제수학이 신설되었다. 경제수학은 상경계열 대학으로 진학하려는 학생들에게 수학적 소양과 지식을 습득하는 데 중요한 역할을 할 것으로 기대된다. 이처럼 창의적 역량을 갖춘 융합 인재 양성이라는 취지에서 맞춰 신설된 경제수학의 성공적인 도입과 경제수학을 지도하는 교사와 이를 배우는 학생들에게 학습 도움을 주는데 본 연구의 주된 목적이 있다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 경제수학 교과서의 단원의 구성과 교과 내용이 2015 개정 교육과정에 부합하는지 분석한다.
둘째, 고등학교 경제수학과 대학 경영·경제수학 교재에서의 내용의 연계성을 분석한다.
셋째, 경제수학교과서 내 단원별 경제 내용을 대학교 경제학 이론을 토대로 분석한다.
현재 출판된 유일한 경제수학교과서가 2015개정 교육과정에 따라 편찬되었는지 살펴보았다. 고등학교 경제수학과 대학 경영·경제수학과의 객관적인 연계성 분석을 위해 연계성 준거모형을 사용하였고, 학생들이 이수 가능한 트랙을 설정하고 트랙 간의 비교 분석을 하였다. 고등학교 경제교과와의 연관성 및 경제원론과 미시경제학을 통해 경제 내용의 적절성과 난이도를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 경제수학교과서는 교육과정과의 차이를 보였으며 교육과정 개정과정에서 경제, 수학 교과의 전문가 검토가 필요하다.
둘째, 경제수학의 수학 내용을 보강할 필요성이 있다. 학생들이 대학에서 처음 접하게 되는 수학 분야가 없도록 수학내용을 추가해야한다.
셋째, 경제수학과 경제와의 연관성은 뚜렷하지 않다. 학습의 흐름이 수학과 경제학의 흐름 중 어느 것도 따르지 않고 있으며 경제교과에서 배우지 않은 경제내용도 제대로 된 설명 없이 새롭게 등장하였다. 또한 경제원론 수준을 넘어 미시경제학과의 연관성이 높았다.
이 연구를 통해 고등학교 경제수학은 경제, 경영, 금융에 대한 구분이 명확해야한다. 그리고 경제교과와의 수평적 연계성을 바탕으로 경제학 흐름에 맞춰 구성하고 대학 경영·경제수학과의 수직성 연계성을 고려하여 지금보다 더 많은 수학내용이 포함되어야 한다는 결론을 얻었다. 후속연구로 경제수학에 필요한 수학 내용 연구와 경제수학 수업자료 계발이 이뤄져야 할 것이다.
Alternative Abstract
Economic Mathematics was newly established in the 2015 revised high school mathematics curriculum. Economics mathematics is expected to play an important role in acquiring mathematical literacy and knowledge for students who want to go to business and economic colleges. The main purpose of this study is to successfully introduce economic mathematics, which was newly established in accordance with the purpose of fostering convergent talents with creative capabilities, and to help teachers teaching economic mathematics and students learning it. The aims of this study are as follows.
First, it analyzes whether the composition of the sections and the curriculum of economic mathematics textbooks conform to the 2015 revised curriculum.
Second, it analyzes the linkage between economic mathematics for high school and business·economic mathematics textbooks in college.
Third, the economic contents of each unit in the economics mathematics are analyzed based on the theory of college economics.
Currently the only economic mathematics textbook published examined whether compiled according to the 2015 revised curriculum. The linkage criteria model was used to analyze the objective link between economic mathematics for high school and business and economic mathematics in college. Tracks that students can take were set and compared and analyzed between tracks. The linkage between economic mathematics and economics for high school was identified, and the appropriateness and difficulty of economic content was analyzed through economic principles and microeconomics. The results of this study are as follows.
First, there was a difference between the economic and mathematics textbook and the curriculum, and expert review of each subject is required in the curriculum revision process.
Second, it is necessary to reinforce the contents of mathematics so that students do not first encounter mathematics contents unfamiliar at the college of business and economics.
Third, the linkage between economic mathematics and economic is not clear. The flow of learning does not follow any of the flows of mathematics and economics, and economic content that has not been learned in economics has newly emerged without proper explanation. In addition, the relationship with microeconomics was high beyond the level of economic principles.
Through this study, it was concluded that economic mathematics needs to clarify the distinction between economics, business, and finance. In addition, economic mathematics should be composed according to the flow of economics based on horizontal linkage with economics subject. More mathematics contents in economic mathematics should be included than now in consideration of the vertical linkage of the college's business and economics mathematics. As a follow-up study, research on the contents of mathematics necessary for economic mathematics and development of instructional materials for economic mathematics should be carried out.