부모와 자녀의 수학 상호작용 활동이 자녀의 수학적 문제 해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor유미현, 여상인, 신종호-
dc.contributor.author김형덕-
dc.date.accessioned2022-11-29T02:32:21Z-
dc.date.available2022-11-29T02:32:21Z-
dc.date.issued2020-08-
dc.identifier.other30252-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/19881-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 :교육,2020. 8-
dc.description.abstract본 연구는 부모와 자녀의 수학 상호작용 활동이 자녀의 문제해결력과 수학적 태도에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 그 목적이 있다. 특히 교구 및 보드게임이 부모와 자녀의 수학 상호작용 활동 하위 변인으로 긍정적인 영향을 미치는지 연구되었다. 이를 위해 경기 A놀이수학센터에 다니고 있는 유아 및 초등학생 총 118명과 그 부모 118명을 대상으로 자녀는 수학적 문제해결력 검사와 수학적 태도 검사를 실시하였고 부모는 수학적 상호작용 척도에 대한 설문지 조사를 실시하였다. 수집된 자료 분석은 SPSS WIN 25.0 프로그램을 이용하여 상관분석과 단순회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모와 자녀의 수학 상호작용 활동 하위요인, 부모의 흥미·긍정적 태도, 수 연산 측정 규칙, 자료수집, 도형·공간, 동화책, 교구 및 보드게임의 영역별 활동과 자녀의 수학적 문제해결력의 상관계수가 비교적 높게 나타났다. 부모와 자녀의 교구 및 보드게임 활동도 자녀의 수학적 문제해결력에 긍정적 영향을 미친다는 결과를 확인하였다. 둘째, 부모와 자녀의 수학 상호작용 활동과 자녀의 수학적 태도간의 상관계수가 높지 않았다. 수학적 태도는 부모나 유아의 기분, 감정상태, 능동적 참여, 의사소통 방법, 상호작용 접근방식, 주변 환경 등의 영향을 받을 수 있으므로 후속 연구가 필요할 것으로 생각된다. 본 연구의 결과를 바탕으로 교구 및 보드게임을 활용하는 프로그램 개발이 활성화 되어 미래지향적인 수학교육 질 향상에 도움이 되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구문제 5 3. 용어의 정의 5 4. 연구의 제한점 8 Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 9 1. 이론적 배경 9 2. 선행연구 고찰 19 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 22 1. 연구 대상 22 2. 검사 도구 25 3. 연구 절차 33 4. 자료 처리 및 분석 34 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 35 Ⅴ. 결론 및 제언 41 참고 문헌 46-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.title부모와 자녀의 수학 상호작용 활동이 자녀의 수학적 문제 해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 교육대학원-
dc.contributor.department교육대학원 융합 인재·영재 교육-
dc.date.awarded2020. 8-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId1151799-
dc.identifier.uciI804:41038-000000030252-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/common/orgView/000000030252-
dc.subject.keyword교구-
dc.subject.keyword보드게임-
dc.subject.keyword수학 상호작용-
dc.subject.keyword수학적 문제해결력-
dc.subject.keyword수학적 태도-
dc.description.alternativeAbstractThe purpose of this study was to find out the effects of mathematics-related interaction activities between parents and their children on mathematical problem solving ability and mathematical attitude. In particular, it was studied whether teaching aids and board games had positive effect on the above mathematics-related interaction activities. For the purpose of this study, the total of 118 preschoolers and elementary school students attending the A play mathematics center which was located in Gyeounggi-do and their parents were studied. The children were tested for mathematical problem-solving skills and mathematical attitude, and the parents were surveyed on the scale of mathematical interaction. The collected data analysis was performed using the SPSS WIN 25.0 program for correlation and simple regression analysis. The results of the study were as follows: First, sub-factors of mathematical interaction activities between parents and their children: parents' interest and positive attitudes, numbers, calculation, measurement and pattern rules, data collection, shapes and spaces, fairy tales, teaching aids and board games showed somewhat high correlation for their children's mathematical problem-solving. It has been confirmed that parents and their children's teaching aids and board game activities also have positive effects on their children's mathematical problem solving ability. Second, mathematical interaction activities between parents and their children showed a little correlation for their children's mathematical attitudes. Mathematical attitudes would be affected by mood, emotional states, active participation, communication method, interaction approach, and surrounding environment, so follow-up research was needed. Based on the results of this study, I hope that the development of programs utilizing teaching aids and board games will be activated to help improve the quality of future-oriented math education.-
dc.title.subtitle교구 및 보드게임 활용을 중심으로-
Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Education > Convergence Education and Gifted Education > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse