최근 국제적으로 환경 및 연비 규제 강화와 에너지자원의 가격 상승이 이슈화 되고 있다. 각국의 환경 규제를 만족시키지 못할 경우에 자동차 회사에서는 판매 제한 및 많은 벌금이 부여되는 등 많은 제재를 받기 때문에 경량화에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다.
본 연구에서는 자동차 산업에서 차량 경량화 목적으로 많은 주목을 받고 있는 초고장력 강판의 한 종류인 780MPa(Dual Phase), 1180MPa(Complex Phase)급 소재를 사용하여 두께 변화와 소재 종류에 따른 용접성 및 기계적 성질 변화에 중점을 두었다. 박판 용접에서 많이 발생하는 열변형을 최소화하기 위해 저입열 방식의 Cold Metal Transfer (CMT) 용접을 적용하였다. 또한, 기계적 성질 관찰을 위해 인장시험을 진행하였으며, 시편의 파단 원인을 규명하기 위해서 경도시험 및 시편 단면의 조직을 관찰하였다. 서로 다른 소재를 겹치기 용접하는 경우 두께가 얇은 박판 용접조건으로 용접하는 것이 루트부 용입을 만족하며 용접 결함 및 열영향부를 감소시킬 수 있다는 것을 알 수 있었다.
기존의 Gas Metal Arc Welding (GMAW)의 Pulse 용접과 CMT 용접을 초고장력강 소재 적용한 연구는 많이 진행되었으나 합금화 용융된 1GPa이상인 기가스틸 소재에 CMT 용접을 적용하여 결과를 분석한 사례를 찾기는 어려웠다.
따라서 본 연구 결과를 자동차 산업현장에 적용하면 기가스틸의 적용을 확대하여 차량 경량화 및 고강도화를 기대할 수 있을 것이다.
Alternative Abstract
Recently, tightening of environmental and fuel efficiency regulations and rising prices of energy resources have become an international issue. If failing to satisfy the environmental regulations of each country, automobile companies will be subject to a lot of sanctions such as sales restrictions and high fines. That’s why the studies on weight lightening are being actively conducted.
This study focused on the change of the weldability and mechanical properties according to the thickness change and material type, using 780MPa (Dual Phase) and 1180MPa (Complex Phase) grades, a kind of the Advanced High Strength Steel (AHSS), which are attracting much attention for the purpose of lightening the vehicle in the automotive industry. In order to minimize the thermal deformation that frequently occurs during thin plate welding, Cold Metal Transfer (CMT) Welding was applied. In addition, a tension test was also conducted to observe the mechanical properties, and the hardness test and the structure of the cross section of the specimen were utilized to identify the cause of the fracture.
In case of lap joint welding of different materials, it was found that welding with a condition of thin plate welding can penetrate the root part and reduce welding defects and Heat Affect Zone (HAZ) parts.
While there are many studies on the application of Gas Metal Arc Welding (GMAW) pulse welding and CMT welding to high tensile steel materials, there are only few studies on analyzing the results by applying CMT welding to the alloyed and melted giga steel of 1GPa or more.
Therefore, if the results of this study are applied to the automobile industry, it can be expected to reduce the weight and to improve strength of the vehicle by expanding the application of giga steel.