본 연구는 중국 기업 신입사원들이 어떠한 과정을 통해 사회화되는가 이해하는 것을 목적으로 한다. 구체적으로, 본 연구에서는 신입사원들을 사회화시키기 위한 조직의 전략(organizational socialization tactics)과 신입사원들이 자신의 사회화를 위해 스스로 행하는 선제적 행동(proactive behavior)이 어떠한 과정을 통해 바람직한 사회화 결과를 가져오는지 살펴보고 있다. 이를 위해, 조직사회화의 근거리 결과(proximal outcomes)로서 역할명료성(role clarity)과 상사에 의한 수용(acceptance by the manager), 조직사회화의 원거리 결과(distal outcomes)로서 조직몰입(organizational commitment)과 이직의향(turnover intention)에 주목하였다. 조직사회화에 대한 기존 문헌을 바탕으로, 조직의 제도화된 사회화 전략과 신입사원의 선제적 행동이 역할명료성과 상사에 의한 수용을 향상시키며, 결과적으로 신입사원들의 조직몰입을 증대시키고 이직의향을 감소시킨다는 가설을 제안하였다.
본 연구를 위한 설문 응답은 중국 기업 두 곳의 신입사원들에게서 수집되었다. 약 2달에 걸친 1차, 2차, 3차 설문조사에 각각 182명, 179명, 177명의 신입사원들이 참여하였으며, 이 중 3차례 설문에 모두 참여한 총 177명의 설문 응답이 분석에 사용되었다. 1차 설문에서는 조직사회화 전략과 선제적 행동, 2차 설문에서는 조직사회화의 근거리 결과인 역할명료성과 상사에 의한 수용, 그리고 3차 설문에서는 조직사회화의 원거리 결과인 조직몰입과 이직의향이 각각 측정되었다.
분석 결과에 따르면, 제도화된 사회화 전략은 역할명료성, 관리자에 의한 수용, 조직몰입과 정적인 관계를 갖는 것으로 나타났으며, 신입사원의 선제적 행동은 역할명료성 및 조직몰입과 정적인 관계를 갖는 것으로 나타났다. 역할명료성은 조직몰입과 정적 관계를 가지며, 관리자에 의한 수용은 조직몰입과 이직의향에 대해 각각 정적 관계와 부적 관계를 갖는 것으로 나타났다. 매개효과 분석 결과, 역할명료성은 제도화된 사회화 전략과 조직몰입 간의 관계, 선제적 행동과 조직몰입 간의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 또한, 관리자에 의한 수용 역시 제도화된 사회화 전략과 조직몰입 간의 관계를 부분 매개 하는 것으로 나타났다.
분석결과를 바탕으로 다음과 같은 함의를 도출하였다. 우선, 중국 기업에서 제도화된 사회화전략은 신입사원들이 본인의 역할에 대해 갖는 불확실성을 감소시키고 상사에 의해 내부인으로 인정을 받는 경험을 제공하며, 이를 통해 이들의 조직몰입을 향상시키는데 효과가 있다. 한편, 신입사원들은 선제적 행동을 통해 역할에 대해 더 잘 이해하고 결과적으로 더 높은 조직몰입을 경험하게 된다. 다만, 이러한 행동은 상사에 의해 내부인으로 인정 받는 경험과 관련되지는 않는 것으로 나타나며, 이는 중국 조직문화의 특수성에 기인한 것으로 해석 가능하다. 마지막으로, 관리자에 의한 수용의 매개효과가 유의함을 고려할 때, 중국 기업에서 신입사원들의 사회화를 촉진하기 위해 중간관리자의 역할의 중요성이 강조될 필요가 있다.
Alternative Abstract
This study focused on the process of newcomer socialization in Chinese companies. Specifically, this study investigated the process through which both organizational efforts to socialize newcomers (institutionalized socialization tactics) and newcomers’ own efforts to become socialized (proactive behavior) lead to newcomers’ adjustment in the organization. For this purpose, the proximal outcomes (role clarity, acceptance by a manager) and the distal outcomes (organizational commitment, turnover intention) of socialization were differentiated. Based on previous research, institutionalized socialization tactics and proactive behavior were expected to be positively related to role clarity and acceptance by the manager, which in turn is positively related to organizational commitment and negatively related to turnover intention.
Survey data for this study were collected at three different time points over a two-month period from newcomers in two companies in China. Institutionalized socialization tactics and proactive behavior were measured at Time 1; organization socialization proximal outcomes which included role clarity and acceptance by the manager were measured at Time 2; organization socialization distal outcomes which included organizational commitment and turnover intention were measured at Time 3. The number of participants for each round of survey was 182, 179, 177, respectively. Survey data from 177 newcomers who participated in all rounds of survey were analyzed to test the hypotheses.
Results indicated that institutionalized socialization was significantly related to proximal outcomes (role clarity and acceptance by the manager) and distal outcomes (organizational commitment); proactive behavior was significantly associated with role clarity; which in turn was related to distal outcome (organizational commitment). For the relationship between proximal outcomes and distal outcomes, role clarity was a predictor of organizational commitment, and acceptance by the manager was a predictor of both organizational commitment and turnover intention. For the mediation effect of proximal outcomes, role clarity partially mediated the relationship between institutionalized socialization and organizational commitment, and that between proactive behavior and organizational commitment; acceptance by the manager partially mediated the relationship between institutionalized socialization and organizational commitment.
The findings of this study suggest that the Chinese company which adopted institutionalized socialization tactics helped the newcomers reduce uncertainty and get accepted, which in turn predicted organizational commitment. Second, proactive behavior helped newcomers get clearer about the role, which in turn predicted organizational commitment. The findings also indicate that middle managers who have daily interaction with the newcomers play a critical role in newcomers’ socialization.