본 연구의 목적은 중소기업과 대학 간의 공동기술개발 과제의 성과에 영향을 미치는 결정요인을 밝히는 것이다. 산학 간 공동연구에 대한 기존 문헌을 분석한 결과 과제 성과에 미치는 주요 결정요인은 동반자특성, 관리특성, 관계특성으로 구분할 수 있었다. 성과변수로는 협력 결과에 대한 만족도, 협력 관계 지속성, 기술과 제품 활용을 선택하였는데, 이는 분석대상 과제가 중소기업과 대학 간의 공동과제이며 소규모이고 단기임을 고려한 것이다.
연구에 필요한 자료는 2009년 중소기업청에서 주관한 산학연 공동기술개발사업에서 지원된 1,082개 과제를 모집단으로 하고 우편설문 조사를 통해 수집하였다. 회수된 설문지는 기업체 200개, 대학 305개이었다. 이중에서 동일 과제에 대하여 기업과 대학이 함께 응답한 것은 55개였다.
자료 분석은 다중회귀분석 방법을 통해 중소기업과 대학의 설문응답을 각각 개별적으로 검증하였고, 또한 동일 과제에 대하여 함께 응답한 결과를 결합하여 분석하였다. 기업을 대상으로 한 분석 결과 중 만족도에는 커뮤니케이션, 전략적 중요도, 신뢰가 영향요인으로 나타났고, 관계지속성에는 커뮤니케이션, 신뢰, 커미트먼트가 영향요인으로 분석되었다. 성과활용에는 인력전문성, 커뮤니케이션, 전략적 중요도가 주요 영향요인으로 나타났다. 성과변수를 하나의 변수 처리하여 분석한 결과로는 인력전문성, 시설과 장비, 커뮤니케이션, 전략적 중요도, 신뢰가 영향요인으로 분석되었다. 대학 측의 만족도에는 목표설정 명확성, 전략적 중요도, 신뢰, 커미트먼트가 영향요인으로 나타났다. 관계지속성에는 협력경험, 신뢰, 커미트먼트가 영향요인으로 분석되었고, 성과활용에 있어서는 인력전문성과 전략적 중요도가 영향요인으로 나타났다. 성과변수를 하나의 변수로 처리하여 분석한 결과로는 협력경험, 목표설정 명확성, 전략적 중요도, 신뢰, 커미트먼트가 영향요인으로 나타났다. 동일 과제에 대한 중소기업과 대학의 설문 결과를 결합하여 분석한 결과는 만족도에는 신뢰가, 관계지속성에는 커미트먼트가, 성과활용에는 인력전문성이 영향요인으로 나타났다. 전체 성과에는 연구시설장비, 과제관리 충실성, 커미트먼트가 영향요인으로 나타났다.
Alternative Abstract
The purpose of this research investigates the determinant factors of the joint technology development project performance between SMEs and universities. Reviewing existing papers we could categorize independent variables into three groups of partner characteristics, process management variables and relationship characteristics between partners. Three measures of satisfaction with the cooperation result, the intention of continuing relationship and the utilization of developed technology and product were used as dependent variable considering that we studied the joint projects of SMEs' involvement, short period and small scale.
The data was collected by questionnaire survey mailed to the 1082 SMEs and university professors which executed the joint projects sponsored by
Small Business Administration in 2009. We received 200 responses from SMEs, and 305 cases from professors among which 55 responses of each partner were on the same project.
We analyzed the data sets individually, data of SMEs and that of universities with multiple regression analysis technique and also analyzed the common responses of 55 projects.
Analysis results of the data from SMEs indicated that partners’ expertise, facilities and equipment, communications, strategic importance, and trust were significant variables for the project performance. Analysis results of the data from universities showed that previous links, definition of objectives, strategic importance, trust and commitment were significant variables. Analysis results of combined data of 55 projects from SMEs and universities indicated that facilities and equipment, project management proficiency and commitment were significant variables.