국방무기체계의 첨단화와 고성능화로 인하여 연구개발 단계부터 폐기까지의 전수명주기 비용은 급격히 증가하고 있다. 이것은 국방예산의 증액을 의미하므로 현실적으로 많은 어려움이 있게 된다. 특히 무기체계의 전수명주기 비용 중 운용유지비용의 비중은 일반적으로 60%이상 되는 것으로 알려져 있다. 따라서 체계적인 관리를 통한 운용유지비용의 감축이 상당히 필요하게 된다.
무기체계 운용유지비용의 효율적 관리를 위해서는 종합군수지원(Integrated Logistics Support: ILS)요소 개념의 활용과 더불어 전수명주기적 접근이 중요하다. 특히 획득초기 즉 연구개발 단계에서부터 ILS 요소를 정확하게 예측하고 최적화함으로써 운용유지비용을 절감할 수 있다.
네트워크 중심전으로 진화하고 있는 현대전에서 최신예 함정들의 임무 수행 및 역할은 변함없이 중요하다. 특히 함정 탑재장비의 첨단화는 경쟁력을 좌우하는 중요한 요소 중의 하나이다. 따라서 첨단화에 따른 개발 비용 증가는 필연적이기 때문에 탑재장비에 대한 ILS 요소의 최적개발은 함정획득의 예산 절감에 있어서 매우 중요한 요소이다. 이에 대한 연구가 본 논문의 연구목적이다.
기존의 국방함정획득분야에서 적용하고 있는 탑재장비에 대한 ILS 요소의 개발프로세스는 대상 장비의 수량 및 소요 비용과는 관계없이 ILS 요소 개발대안을 선정하기 때문에, ILS 요소개발에 대한 효과성과 비용 측면을 통합적으로 고려해서 최적의 대안을 선정하는 프로세스와는 거리가 있었다. 본 논문에서는 미국 해군의 함정개발을 위한 선행연구단계에서 활용하는 OMOE(Overall Measure of Effectiveness) 모델에 근거한 다기준 의사결정방법론을 함정 탑재장비의 ILS 개발요소 대안에 대한 효과도 분석에 적용하기 위한 방법을 연구하였다. 또한 각각의 대안별로 소요추정 비용을 산출함으로써, 전체적으로 비용대 효과분석을 통해 최적의 대안을 선정할 수 있도록 개선하였다.
본 연구의 결과로 제시된 대안분석 방법의 활용을 통해 함정 기본설계단계에서부터 탑재장비의 ILS 요소개발에 대해 비용효과성을 고려한 최적의 대안을 선정할 수 있게 한다. 또한 후속함 건조시에 탑재장비에 대한 요구사항 변경의 경우에도 변경 타당성을 평가할 수 있는 방법으로 유용하게 사용할 수 있을 것으로 기대된다.
Alternative Abstract
As defense weapon systems become more sophisticated in the functionality and need high technologies in the development, the whole life cycle costs of the weapon systems are increasing dramatically. This in turn results in the necessity of excess defense budget. On the other hand, the portion of the operation and maintenance costs is known to be over 60% of the total life cycle costs. As such, it is quite necessary to manage the operation and maintenance costs properly.
In order to effectively manage the operation and maintenance costs of the weapon systems, it is very important to apply the concept of the integrated logistics support(ILS) in formulating the problem and to approach it from the view of the whole acquisition life cycle. Particularly, the ILS elements should be identified and optimized from the beginning of the acquisition, thereby reducing the operation and maintenance costs.
Even though today’s war fields become net-centric, the navy vessel developed with latest technology must still carry out critical missions therein. The shipboard equipments in particular play very important roles and must be on the competitive edge by utilizing advanced technology. Therefore, the development of the ILS elements for the shipboard equipments is getting crucial for the cost reduction in the vessel acquisition programs. This aspect is the objective of this thesis.
An existing process used in the development of the ILS elements for shipboard equipments is characterized by the selection without considering the quantity and the costs to be incurred. The process turned out to be deficient in cost effectiveness consideration. In the thesis, the effectiveness is first evaluated for the purpose of the analysis of alternatives by applying the overall measure of effectiveness (OMOE)-based multi-criteria decision making (MCDM) method that has been used in the feasibility of the development of US Navy vessel. The cost of each alternative is then estimated. The results are combined to allow the cost-to-effectiveness analysis for each alternative, yielding the determination of the optimum alternative.
This study indicates that the analysis of alternatives can be carried out with the effectiveness and the cost considered simultaneously for the ILS elements of the shipboard equipments in the preliminary design phase of the development. As a result, the optimal cost-effective alternative for the ILS elements can be selected. It is also noted that the method developed can used in the evaluation of the change request for the requirements in the development of the subsequent vessel.