3D 웹애니메이션 제작 어플리케이션의 사용자 참여를 높이기 위한 기능 개선 연구

Alternative Title
Choo, Yeon-Jun
Author(s)
추연준
Alternative Author(s)
Choo, Yeon-Jun
Advisor
석혜정
Department
일반대학원 미디어학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2011-02
Language
kor
Keyword
UCC3D 애니메이션어플리케이션
Abstract
웹 2.0 시대에 이르러 일반인들이 각 미디어 콘텐츠를 단지 향유하는 것에 그치지 않고 콘텐츠를 직접 제작하기에 이르렀으며, 이러한 양상에 힘입어 사용자 참여에 의해 제작된 콘텐츠가 가치와 영향력을 갖게 되는 시대로 접어들고 있다. 이렇게 미디어 콘텐츠 제작에 사용자의 참여가 증가하고 가치를 갖게 된 데에는 웹을 기반으로 한 어플리케이션의 활발한 개발이 큰 몫을 한다. 기존의 어플리케이션들이 숙련된 사용자들을 위한 어플리케이션이었다면, 일반인의 참여를 유도하는 웹 기반 어플리케이션들은 간편한 조작만으로도 제작을 가능하게 하여 사용자에게 새로운 즐거움을 안겨 준다. 본 연구에서는 상대적으로 타 콘텐츠 제작 어플리케이션에 비해 일반인의 제작 참여가 활성화 되지 않은 사용자 중심의 웹 기반 애니메이션의 제작 어플리케이션을 분석하여, 사용자들의 접근성을 높이고 참여를 유도하는 어플리케이션의 개선 방향을 제안하고자 한다. 현재의 어플리케이션은 유저가 애니메이션 제작에 들이는 노력에 비해 그 보상이 크지 않았기 때문에 유저 참여 애니메이션 제작의 활성화가 이루어지지 못하고 있었다. 하지만, 어플리케이션의 개선을 통해 제작에 들이는 노력을 줄일 수 있다면 제작의 활성화와 함께 양질의 유저 창작 콘텐츠가 만들 수 있을 것으로 기대되어 진다. 이를 위해서 테스트를 통해 현재의 어플리케이션이 어떠한 문제점이 있는 지를 파악한 후, 다양한 콘텐츠 제작 어플리케이션들이 일반 사용자의 참여를 이끌기 위해 어떻게 변화하고 있는가를 살펴보고, 애니메이션 제작 어플리케이션은 어떻게 개선되어야 하는지 예측해 보고자 한다. 이 연구의 결과는 웹 2.0의 특성인 개방․공유․협력․참여에 부합하는 애니메이션 제작 어플리케이션 개발로 이어져 사용자가 능동적으로 애니메이션을 즐길 수 있도록 함과 동시에 1인 미디어 콘텐츠 시대에 맞는 새로운 형태의 제작 어플리케이션 개발에 도움이 되고자 한다.
Alternative Abstract
Since the Web 2.0 generation, the average user is more than just enjoying the various media contents; they start to create contents, and those contents have had a huge value and great influence in recent days. The reason for the increase of users who tend to create contents is due to popularization of web based applications. Previous applications were only for the skilled person; however, new web based applications involve the average person and give him a new level of user enjoyment by allowing him to create easily with simple operations. In this study, through analysing previous animation-creating applications which could not spread widely compared to other contents, I suggest the outline for developing a web based animation-creating application which can help the user to easily create animation contents. Due to the small reward comparing to the effort for heavy process, User-generate-animation are not activated in now days. However, if we facilitate the process through the improvement of application, we would be able to expect to activate a User-generate-animation and to increase the quality of an animation created by the application. To this end, tested current application and uncovered problems, and We have looked around at how various other contents-making applications have been changed to help the user to be able to participate in creating contents, and we suggest how an animation-creating applications can be changed and developed from this analysis. We expect the conclusion of this study to stimulate to development acting 3D animation-creating applications corresponding to the web 2.0 features - open, share, cooperate, participate. In result, users can enjoy creating the animation more actively; at the same time, we hope to help the development of the new applications which correlate to memedia generation.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/17751
Fulltext

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Graduate School of Ajou University > Department of Media > 3. Theses(Master)
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