T-commerce를 위한 Interactive 광고의 방향에 관한 연구

Alternative Title
A Study on the Direction of Interactive Advertisement for the T-commerce
Author(s)
김민
Alternative Author(s)
Kim Min
Advisor
김효동
Department
일반대학원 미디어학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2010-08
Language
kor
Keyword
T-commerce
Abstract
T-commerce는 ITV와 같이 양방향 커뮤니케이션이 가능한 디지털 TV 매체를 통해 상품에 대한 정보를 즉시 탐색하고, 앉은 자리에서 주문 및 결제까지 가능케 하는 소비 활동이다. T-commerce는 TV의 사용 편리성과 Internet의 즉시성이 결합되어 있기 때문에 Interactive 광고와 연계되어 활성화 될 것이며, 사회 경제적으로 매우 큰 파급효과를 나타낼 것으로 전망된다. 이 논문은 T-commerce의 활성화를 위한 효율적인 Interactive 광고의 커뮤니케이션 방법에 대해 ITV 사용자들의 이용 행태 측면에서 접근한다. 현재 ITV를 이용하고 있는 사용자들을 대상으로 매체의 사용 능력과 이용 동기를 측정하여, 그에 따른 Interactive 광고의 의사 결정 과정과 광고의 형태, 광고 메시지의 유형 등 T-commerce에 대한 수용 태도에 어떠한 차이가 있는지 알아보았다. 또한 제품 관여도에 따라 T-commerce에 대한 수용 태도에 어떠한 차이가 있는지 다변량분산분석(MANOVA)을 통해 살펴보았다. 연구 분석 결과, 사용자의 매체 사용 능력과 이용 동기에 따라 Interactive 광고의 의사 결정 과정과 광고의 형태, 광고 메시지의 유형 등 T-commerce에 대한 수용 태도에 유의미한 차이가 있었다. 또한 제품 관여도에 따라 T-commerce에 대한 수용 태도에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 이와 같은 매체 관여도와 제품 관여도에 따른 T-commerce에 대한 수용 태도의 차이는 Interactive 광고의 효율적인 방향을 결정하는데 도움을 줌으로써 ITV 산업과 더불어 T-commerce 서비스에 실질적인 가치를 제공해 줄 것으로 기대된다.
Alternative Abstract
T-commerce, also known as television commerce, consists of buying and selling products and services over the interactive television network. As television has been digitalized, hence become interactive, T-commerce offers the merits of the both worlds ? convenience of television and the immediacy of the computer (the Internet). T-commerce is not only anticipated to become commercially viable, but also expected to become socially prosperous, especially in the area of interactive advertisement. The thesis aims at approaching an efficient method of communication for interactive advertisement in T-commerce. It concentrates on the perspectives of users? behavior and decision making process, and argues that media involvement (the ability and motivation of media use) and product involvement may affect the users? attitudes toward interactive advertisement. The analysis of an online survey administered to interactive television user shows that both media involvement and product involvement influence the users? preference of formats of advertisement and types of advertising message design. The results provide the practical insights and values to T-commerce services and interactive television industry.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/17687
Fulltext

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Graduate School of Ajou University > Department of Media > 3. Theses(Master)
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