인터넷 실시간 스트리밍 서비스는 재생되는 미디어가 사용자 사이에서 동시성을 갖기 때문에 P2P 네트워크를 적용했을 때 데이터 전송 비용 및 종단간 딜레이를 줄일 수 있는 장점이 있다. P2P 네트워크를 적용한 실시간 스트리밍 서비스는 서버-클라이언트의 데이터 전송 구조를 사용하는 것보다 미디어 서버의 대역폭을 절감할 수 있기 때문에 인터넷 환경에서 스트리밍 서비스를 제공하는 서비스의 경우 P2P 네트워크를 이용한 시스템을 통해 이득을 볼 수 있다. 이에 따라 서버의 부하를 줄이기 위한 메시 기반 혹은 트리 기반의 P2P 스트리밍 프로토콜에 대한 연구가 진행되었다. 트리 기반 프로토콜의 경우 피어 간 계층 구조로 사이즈가 큰 네트워크에는 적절하지 않은 구조이다. 반면, 메시 기반 프로토콜은 큰 사이즈의 네트워크에는 적합하지만, 일정한 구조를 가지지 않기 때문에 서버 측면에서 필요한 업로드 대역폭을 예측하기 어려운 문제가 있다. 본 연구는 P2P 실시간 스트리밍 서비스에서 피어 churn 모델을 통해 미디어 서버의 대역폭 사용량을 예측하기 위한 방법론을 제시한다. 제안된 모델은 시뮬레이션을 통해 검증한다.
Alternative Abstract
Nowadays, a lot of Internet live streaming services are provided as world-wide scale service. There are some researches that live streaming service has better performance that using P2P network than using server-client network. The main advantage of P2P network to be employed live streaming service is that there will be bandwidth gain of server, because of sharing stream among peers. Mesh- or tree-based P2P live streaming protocols are basic technologies to share streams, which are generated by server. Peers can be provided streams by its neighbor peers and server. While tree-based P2P live streaming protocol has structured architecture in network, mesh-based P2P live streaming protocol has no structured architecture in network. However mesh-based P2P live streaming network has much better performance in large scale P2P network. Therefore, it is not easy to estimate how much bandwidth provided by server to peers for guaranteed quality of service in mesh-based P2P live streaming network.
In this research, we propose how to analyze server capacity in mesh-based P2P live streaming network for peer churn model, which can be set peer to 3 states, in-channel, out-of-channel, offline. Then, we compare results of our model to simulation results by changing parameters of simulator.