SCM 활용기업의 기업성과 만족도 연구

Subtitle
BSC를 중심으로
Alternative Title
Yu, Seung-Kwon
Author(s)
유승권
Alternative Author(s)
Yu, Seung-Kwon
Advisor
황의록
Department
경영대학원 경영학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2009-02
Language
kor
Keyword
SCM기업성과만족도
Abstract
오늘날 기업은 무한경쟁의 환경 속에서 고객의 만족과 효율성을 동시에 추구해야하는 어려움에 직면해 있으며, 이를 극복하고자 기업은 다양한 혁신기법을 모색하고 있다.
공급사슬관리(Supply Chain Management: SCM)는 “고객서비스수준을 만족시키면서 시스템 전반적인 비용을 최소화 할수있도록 제품이 적절한 수량으로, 적절한 장소에, 적절한 시간에 생산과 유통이 가능하게 하기 위하여 공급자, 제조업자, 창고·보관업자, 소매상들을 효율적으로 통합하는데 이용되는 일련의 접근법”(김태현, 문성암 공역, 2006, p.2)을 말한다.
본 연구는 SCM을 활용한 기업(담당자)들을 대상으로 균형성과지표(Balanced Scorecard: BSC)기준의 성과측정을 통해 SCM이 실제로 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미치는지 입증하고, 더불어 비재무적 성과가 재무적 성과에 미치는 만족도를 측정하였다.
연구의 기초가 되는 설문은 ‘09. 5. 11~9. 30까지 4개월여간 SCM을 활용한 기업의 담당자를 대상으로 설문을 실시하였으며, 그중 30개 기업 57명의 담당자가 설문에 응답해 주었다.
설문은 SPSS 12.0 통계분석 프로그램으로 분석하였으며, 분석방법으로는 신뢰도 분석, T-test 및 회귀분석을 사용하였다.

가설검증을 통한 연구결과는 다음과 같다.
첫째, “SCM 활용특성이 비재무적 관점의 고객 관점 기업성과에 긍정적 영향을 미칠 것이다”라는 가설은 일부 채택되었다. 특히, 파트너십이 높을수록 고객 관점(만족도, 충성도 등) 기업성과가 높은 것으로 나타났다.
둘째, “SCM 활용특성이 비재무적 관점의 내부프로세스 관점 기업성과에 긍정적 영향을 미칠 것이다”라는 가설은 일부 채택되었다. 특히, SCM 구현을 위한 정보시스템 구축이 잘 돼 있을수록 내부프로세스 관점(업무처리시간 단축, 자원활용의 효율성 등) 기업성과가 높은 것으로 나타났다.
셋째, “SCM 활용특성이 비재무적 관점의 학습 및 성장관점 기업성과에 긍정적 영향을 미칠 것이다”라는 가설은 기각되었다. 이는 국내기업들의 SCM 도입이 초기단계인 관계로 기업의 SCM과 구성원들간의 내적인 융화 및 역량발전 정도가 아직은 미비한 것으로 판단된다.
넷째, “비재무적 관점 기업성과가 재무적 관점 기업성과 만족에 긍정적 영향을 미칠 것이다”라는 가설은 일부 채택되었다. 비재무적 관점 중 고객 관점이 높을수록 재무적 관점의 활동요소가 높은 것으로(총자산회전률 및 영업이익이 높은 것으로), 내부프로세스 관점과 학습 및 성장 관점이 높을수록 재무적 관점의 재고자산 요소가 높은 것으로(재고가 감소하는 것으로), 학습 및 성장관점이 높을수록 재무적 관점의 비용요소가 높은 것으로(비용이 감소하는 것으로) 나타났다. 비록 본 연구에서 비재무적 관점이 재무적 관점의 수익요소에 영향을 미치지 않는 것으로 나왔으나, 선행연구의 고찰에서 살펴보았듯이 기업의 목표와 비전에 부합된 비재무적 관점의 요소들은 장기적으로 기업의 수익에 긍정적인 영향을 줄 것으로 판단된다.
본 논문의 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다.
SCM활용이 기업의 비재무적 성과 및 재무적 성과에 직간접적으로 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 기업들은 기업의 전략 중 SCM 도입 여부를 고려할 필요가 있으며, 도입 후에는 기업과 관계를 맺고 있는 SC(공급사슬) 상의 목표와 환경을 고려하고, 협력을 강화하여 기업의 성과를 향상시킴으로써 급변하는 글로벌시장에서 경쟁력을 제고시켜야 할 것이다.
Alternative Abstract
Today companies are faced with the difficulty of pursuing customer satisfaction and efficiency at the same time in the environment of infinite competition and search for diverse innovative ways to go through the difficulty.
Supply Chain Management(SCM) refers to a series of approaches(jointly translated by Kim-Taeh-Yun and Mun-Sung-Am, 2006, p.2) used to efficiently integrate suppliers, manufacturers, warehouses and keepers, and retailers to allow products to be produced and distributed in proper amounts, places, and time so that the customer service level can attain satisfaction and the costs will go down across the system.
This study set out to prove if SCM would have positive impacts on corporate achievements and measure the satisfaction level of non-financial achievements on financial ones by measuring the achievements of SCM-utilizing companies(staff in charge) according to balanced scorecard(BSC).
The basis of the study, a survey was taken among the staff in charge of SCM for four months from May 11 to September 30, 2009, and total 57 individuals from 30 companies responded to the survey.
Using the SPSS 12.0 statistical analysis program, the survey results were analyzed in reliability analysis, t-test, and regression analysis.

Testing the hypotheses led to the following research findings:
First, the hypothesis that the utilization characteristics of SCM would have positive impacts on corporate achievements in terms of customers of non-financial aspects was partly adopted. Especially, the stronger partnership was, the higher corporate achievements were in terms of customers (satisfaction, loyalty, etc.)
Second, the hypothesis that the utilization characteristics of SCM would have positive influences on corporate achievements in terms of internal processes of non-financial aspects was partly adopted. Especially, the better the establishment of information systems for implementing SCM was, the higher corporate achievements were in terms of internal processes (reduction of process time, effectiveness of utilizing resources, etc.)
Third, the hypothesis that the utilization characteristics of SCM would have positive effects on corporate achievements in terms of learning and growth of non-financial aspects was rejected. As the degree of internal harmony and capacity growth between SCM and the corporate members was still low in the early stage of SCM introduction among the corporations.
And finally, the hypothesis that the corporate achievements of non-financial aspects would have positive impacts on the corporate achievements and satisfactions of financial aspects was partly adopted. The greater the customer perspective was of the non-financial aspects, the higher the activity element of financial aspects was (it means that total asset turnover ratio and operating gain are high); the higher the internal process and the learning and growth perspective were, the higher the inventory asset element of financial aspects was (it means falling stockpiles); and the higher the learning and growth perspective was, the higher the cost element was of financial aspects (it means cost reduction). Although the non-financial aspects had no influences on the profit elements of financial aspects in the study, the elements of non-financial aspects that correspond to corporate goals and visions will have positive impacts on corporate profits in the long run as the previous studies reported.
Based on the research findings, the following conclusions were drawn:
It's confirmed that the utilization of SCM has direct and indirect influences on a company's non-financial and financial achievements. Thus companies need to consider the introduction of SCM among corporate strategies and raise the level of their competitive edge in the rapidly changing global market by taking into account the goals and environments in terms of SC(supply chain) related to them after its introduction, reinforcing partnership, and improving corporate achievement.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/17287
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Special Graduate Schools > Graduate School of Business > Department of Business Administration > 3. Theses(Master)
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