철도기업의 사업다각화전략에 대한 연구

Subtitle
웨딩사업 사례 중심으로
Alternative Title
The study on diversification strategies of the railroad enterprise :The case of the wedding business
Author(s)
강민성
Alternative Author(s)
Kang, Min-Sung
Advisor
조재운
Department
경영대학원 경영대학원
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2010-02
Language
kor
Keyword
철도기업사업다각화 전략웨딩사업
Abstract
한국의 철도산업은 일제강점기와 국토분단이라는 어두운 민족의 역사와 해방 후 경제부흥기를 거치며 한민족의 근대화와 함께 성장해왔다. 산과 강이 많은 한반도의 지리적 특성상 도로의 개발이 지지부진한 가운데 철도산업은 한반도에 적합한 교통수단으로 오랫동안 사랑받아 왔으며 한국 산업발전의 중심이었고 국민에게 가장 친숙한 이동수단으로 인식되어 왔으나 1970년대 초 경부고속도로 준공과 함께 정부의 정책이 도로 중심으로 변경되며 고속도로 뿐 만 아니라 각 도시를 잇는 도로 기간망 확충사업이 활발히 전개되고 국가의 경제가 급격히 발전하며 국민들의 경제적 생활수준이 향상되어 자가용 보급률이 높아져 철도산업은 크게 위축 되었다. 새 천년을 맞아 다시 한 번 도약할 기회를 맞고 있는 국내 철도산업의 미래는 어떻게 펼쳐질 것인가를 생각해보고 지속적으로 사업을 영위할 방법을 모색해 보았다. 철도산업을 영위하는 기업들 대부분은 공기업이며 일반 민간 기업에 비해 많은 법적인 규제와 국가적 통제를 받으므로 그동안 기업발전에 큰 제약을 받아왔기 때문에 공기업에 대한 법률을 분석하여 그에 대한 이해를 돕고, 국내 철도산업의 현황과 문제점을 살펴보고 해외 선진국의 철도산업 현황과 사업다각화 전략에 대한 성공 노하우를 살펴봄으로써 국내 철도산업이 나아가야할 방법을 도출하였다. 기업이 탄생된 후 오랫동안 기업들은 기업이 한 분야를 전문적으로 개발하여 사업을 확장해 나가고 장인정신을 기업의 미덕으로 인식하고 사업을 영위해왔다. 하지만 최근 들어 한 가지 사업만으로는 기업의 목표인 영리를 창출하는데 한계가 있다는 것을 인식하고 유사분야 및 새로운 분야를 개척하는 등 여러 사업을 운영하여 시장 환경에 따라 적절하게 대응하고 보다 많은 이윤을 창출하는 시스템을 구축하게 되었고 새로운 시장 환경에 적합한 사업을 개발함으로서 시시각각 변화하는 시장에서 경쟁력을 확보할 수 있는 강력한 수단인 사업다각화 전략에 대해 논의하였다. 철도산업은 산업적 특성상 다른 산업에 비해 부지와 건축물이 비중이 큰 산업으로 부대사업개발에 적합한 사업이며 운송수단을 영위하기 때문에 편리성과 접근성이 좋아 사업적 타당성이 충분하며 가장 적합한 사업다각화 방법으로 인식되고 있다. 지하철을 운영하는 기업들은 도심지의 중심에 많은 역사를 보유하고 있어 역사를 효율적으로 운영하고 수익원을 발굴하기 위하여 적극적으로 부동산 사업개발에 대한 투자를 늘려가고 있다. 철도산업의 사업다각화 전략으로 가장 유용한 수단으로 인식되고 있고 성공 가능한 사업인 부동산 사업개발에 대한 이해를 도모해 보았다. 철도산업은 대규모의 부지와 엄청난 수의 역사를 보유하고 있어 부동산 개발 사업에 매우 적합한 사업구조를 갖추고 있어 부동산 개발 사업은 철도산업의 사업다각화 전략으로도 매우 적합하다. 부동산 개발 사업에도 여러 가지 사업들이 제시될 수도 있지만 최근 전국적으로 부각되고 있는 사업 중의 하나인 웨딩사업은 인류가 사라지는 날까지 영속적인 사업이므로 그 지속성이 꾸준하며 현재처럼 이혼이 빈번히 발생하는 시대에는 결혼의 횟수가 늘어남에 따라 안정적인 수익을 창출하게 될 것이다. 초기 건설비용이 많이 소요되는 사업적 특성상 재무적 위험이 존재하는 만큼 시장조사를 실시하여 위험을 최소화하여 안정적인 수익원을 창출하고, 철도 인프라를 이용한 적절한 마케팅전략을 수립하여 이윤창출의 극대화를 도모하고 도입초기 저렴하면서도 많은 혜택을 지원한다면 젊은 고객들의 호응을 이끌어 내어 보다 많은 고객들을 유치할 수 있을 것으로 판단되며 웨딩사업에 관련된 새로운 브랜드 개발을 통한 깨끗한 이미지를 창출하고, 웨딩사업 전문가를 영입하여 전문성 확보함으로서 경영 효율화를 달성하고 유명 인사를 모델로 하여 TV,라디오, 인터넷 등의 메스미디어를 통한 강력한 마케팅 전개하여 신뢰도를 형성한다면 성공적인 사업다각화로 웨딩사업을 정착시킬 수 있을 것이며 이 사업이 성공한다면 축적된 노하우를 바탕으로 다른 사업으로의 사업다각화도 추진할 수 있을 것이다. 또한 웨딩사업은 지속적인 수요가 발생될 것으로 전망되고 있으며 수익성 또한 다른 사업보다 높은 사업으로 평가되고 있어 적합한 시장조사와 체계화된 마케팅 전략이 갖추어진다면 철도산업의 엄청난 부가가치를 불러올 것이다.
Alternative Abstract
The rail industry of Korea has evolved along with the modernization of Korea, through the sordid history of Japanese rule, the division into south and north Korea, and rapid economic growth after liberation from Japanese rule. As the Korean road system developed very slowly due to the topographical features of the Korean Peninsula, the rail industry of Korea had long been favored as the most suitable means of transportation. It was the backbone of Korean industrial development and was the most familiar means of travel for the Korean people. Changes in the Korean Government's transportation policy in the early 1970s however, from railroad to paved roads, caused roads connecting the cities, including express highways, to be constructed. Additionally, the increase in car ownership as a result of Korean economic development, has caused the rail industry to decline sharply. At the opening of the new millennium, the future development and strategy for a sustainable rail industry business in Korea were discussed. As most railroad companies are public corporations, subject to various government restrictions and controls, laws and regulations on public enterprises were analyzed for an in-depth understanding of the rail industry. Present status and issues were examined, and a strategy for sustainable growth was sought by studying the present status and business diversification strategies of foreign rail industries. Since the beginning of the enterprise-economy, business has been dedicated to specialty areas, perceiving artisanship as a virtue. However, it has been recently recognized that over-specialization in a field has limitation in the fundamental purpose of enterprise, profit creation. Enterprises are developing similar or new business areas to respond to market changes more preactively to improve profitability. Such business diversification strategy as a strong means of securing competitive edge in a rapidly changing market through developing new business lines in response such change is discussed in this paper. Due to its larger holdings of buildings and land than other businesses, the rail industry is suitable for developing incidental businesses, considered the most appropriate means of business diversification for the superior convenience and accessibility enabled by its existing transportation infrastructure. Subway operators are actively increasing investment in the real estate business on the basis of their stations located in urban areas, for more efficient operations and enhanced profitability. The real estate development business, recognized as the most feasible strategy for rail industry business diversification, is discussed. Since the rail industry is in possession of lard landholdings and many stations, its business structure is quite suitable for real estate development, and can be the top business diversification strategy for the rail industry. While many business lines and strategies are available in real estate development, weddings are a sustainable and profitable business, enduring so long as people get married. The recent trend of increasing divorce will lead to more weddings. Construction of wedding facilities requires large initial investment, which leads to financial risk. Therefore, thorough market survey would be necessary to minimize risk and maximize profitability, in addition to marketing strategy based on railroad infrastructure, and sufficient marketing promotion at a low price in order to attract young consumers. Furthermore, the wedding business can be successfully established by creating a clean image through developing new brands related to wedding ceremonies and recruiting specialists for efficient management. Intensive TV, radio, Internet and other mass media ads, with celebrity models will develop public confidence. Success in the wedding business will enable development into other business areas with accumulated experience. The wedding business will attract a sustainable number of users at higher profitability than most other businesses. Appropriate market surveys and systematic marketing strategies in this business will bring significant profits to the rail industry.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/17286
Fulltext

Appears in Collections:
ETC > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse