통합망은 지상, 공중 그리고 위성망을 활용하여 발전하고 있다. 한국통신망은 전국적으로 유선망의 보편화에 따른 지상망이 발달하였으며 위성망은 긴급상황 발생 시 지상망의 대체망으로 사용되기도 한다. 최근 무인기의 발달로 인해 공중망이 새로운 통신망으로 각광받고 있다. 지상, 공중, 위성망을 함께 사용하는 통합망은 각 망 별로 장단점이 있다. 망들의 특성을 고려하지 않고 사용한다면 각각의 망이 가지고 있는 장점을 극대화시키기 어렵다.
본 논문에서는 통합망에서 사용자 선호도를 고려한 다중경로 결합 기법을 제안한다. 제안하는 기법은 통합망의 가중치가 사용자 선호도 이자 네트워크 속성인 용량, 전력 소모, 가용 대역폭에 의해 변화하고, 네트워크 속성들의 가중치를 이용해 통합망의 랭킹을 비교한다.
제안하는 다중경로 결합 기법은 통합망 성능 측면에서 TCP 처리율의 상당한 증가 뿐 아니라, 전력 소모 측면에서 많은 에너지 절감을 확인했다. 특히, 대역폭이 높은 망에 많은 사용자가 몰린다는 특성을 고려한 가용 대역폭을 중요시 하는 사용자가 있을 때, AHP를 이용한 가중치 조절 결과 TCP 처리율이 최대 93%까지 향상됐다.
본 논문의 다중경로 결합 기법은 여러 가지 망을 운용하는 통합망에서 사용자 선호도를 고려하여 성능 향상이 이루어진 결과를 확인 할 수 있었다. 다중경로 결합 기법을 여러 망이 추가되는 미래 통합망에 활용 한다면 효율적인 망 배분 및 에너지 절약을 기대할 수 있다.
Alternative Abstract
In this thesis, a multipath combining scheme is proposed to improve the performance considering user preference in a integrated network. The weighting of each network usage changes according to user preference and network attributes such as capacity, power consumption, available bandwidth, to make the ranking of the integrated network.
The integrated network communication is evolving by using satellite, aerial network as well as terrestrial network. Terrestrial network is well developed according to the nationalization of wired network, and satellite network is also used as a substitute network of terrestrial network in case of emergency. Due to the recent development of unmanned aerial vehicle (UAV), communication use the aerial network extensively.
The proposed multipath combining scheme not only has a significant increase in TCP throughput but also achieve a lot of energy savings in terms of power consumption. The multipath combining scheme in the thesis can confirm the performance improvement by considering the user preference for the integrated network. If the multipath combining scheme is applied to integrated network communication, efficient network allocation and energy saving can be achieved.