리더의 특성이 조직구성원의 비과업행동(CWBI/OCBI)에 미치는 영향 : 두 가지 유형의 선망(Malicious and Benign Envy)간 차별적 매개 효과를 중심으로

Alternative Title
The effect of the characteristics of the leader on the non-task behavior (CWBI / OCBI) : Differential mediating effects between two types of envy (Malicious and Benign Envy)
Author(s)
김혜진
Alternative Author(s)
Kim Hye Jin
Advisor
신강현
Department
일반대학원 심리학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2017-08
Language
kor
Keyword
선망(envy)우호적 선망악의적 선망나르시시즘적 리더십윤리적 리더십자발적 직무 행동 모델비과업 행동조직시민행동반사회적 행동CWBOCB
Abstract
본 연구의 목적은 리더의 특성이 조직구성원의 비과업 행동(반사회적행동, 조직시민행동)에 미치는 영향에 있어서, 조직 구성원의 선망을 두 가지 유형(악의적인 선망, 우호적인 선망)으로 분류하여 두 가지의 선망을 통한 차별적인 매개효과를 검증하는 데 있다. 이를 위해 서비스직/영업직/관리직 등 다양한 직군에 근무하고 있는 178명의 표본을 대상으로 자료를 수집하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 악의적 선망이 나르시시즘적 리더십과 반사회적 행동 간의 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다. 둘째, 우호적 선망이 윤리적 리더십과 조직시민행동 간의 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다. 또한 두 가설에 대한 사후 검증(sobel test) 결과, 매개 관계의 간접 효과가 모두 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 본 연구는 선망의 두 가지 다른 형태에 따른 차별적 효과를 확인하고, 두 가지 유형의 선망이 발생할 수 있는 상황과 결과의 매커니즘에 관한 연구를 통해 장기적인 조직의 성과향상을 위한 조직 관리에 기여할 수 있는 시사점을 얻고자 한다.
Alternative Abstract
The purpose of this research is to identify the differentiating mediating effects between two types of envy (malicious envy and benign envy) based on how the characteristics of leaders could affect their followers' non-task behaviors (supervisor-targeted counterproductive work behavior & organizational citizenship behaviors). To do this, we compiled resources from 178 people working in various fields, such as those in sales, services, and management. The results can be seen in the following. First, the relationship between a narcissistic leader and followers with supervisor-targeted counterproductive work behaviors mediated malicious envy. Second, the relationship between a ethical leadership and followers with supervisor-targeted organizational citizenship behaviors mediated benign envy. After testing both hypotheses with the Sobel test, the indirect effectiveness of both mediated relationships was statistically proven valid. This research will allow for confirmation of the two different types of envy. Furthermore, different circumstances that trigger the two types of envy as well as deeper understanding into the mechanism of certain results will allow long-term organization development and implications of better member management.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/13466
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Psychology > 3. Theses(Master)
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