본 연구는 국내 관광산업 중 최근 새롭게 부각되고 있는 5대 철도관광벨트를 중심으로 타 교통수단 연계를 통하여 내국인 및 외국인의 국내관광 활성화를 도모하고 자유여행객(FIT) 시장에 대응하여 결과적으로 교통 선진국을 이루어 국가적인 창조경제를 실현하고자 하였다.
이러한 목적을 바탕으로 선행연구에 대한 고찰 및 관광열차, 철도관광 상품, 연계 교통에 대한 개념 및 특징들을 취합하여 연구의 기본이 되는 자료들을 정리하였고, 5대 철도관광벨트 운영 실적 및 현황을 세세하게 검토하고, 일본의 우수한 사례들을 분석하여 연계 교통의 문제점 및 시사점을 도출하였다.
이후 레츠코레일 및 여행사 홈페이지를 참조하여 관광객 후기자료를 취합, 5대 철도관광벨트의 만족도와 장단점을 분석하여 개발전략을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 연계할 역, 관광지, 교통수단 및 관광컨셉 선정, 둘째, 중앙 및 지방정부, 철도 운영자, 민간 전문가, 운수회사, 관광업체 등 관련기관의 협의체 구성, 셋째, 철도-연계 서비스 체계 구축, 마지막으로 정책 추진방안 수립으로 구분하였고, 철도-연계 서비스 체계 구축에는 이용자 중심의 연계 서비스 제공, 통합정보시스템 도입, 원 티켓 서비스, 첨단기술매체 활용, 교통약자 편의성 고려, 외국어 안내 강화 등 다양한 시각에서 연계상품 개발전략을 도출해내었다.
연구결과를 토대로 철도관광벨트와 연계가 적합한 4곳을 선정하여 실제 구체적 시행방안의 일환으로 적용 예시를 제시하였으나, 전체적인 일반화 및 실현가능성에 대한 한계점이 있으며, 이를 보완하기 위한 향후 후속연구가 이루어지기를 기대해본다.
Alternative Abstract
The purpose of this study is to promote domestic tourism of Koreans and foreigners through the connection of other transportation, focusing on the five railway tourism belts, and to respond to the Free Individual Traveler(FIT) market.
Based on this purpose, I collected the study of the previous research and the concept and characteristics of tourism products, railway tourism products, and connected transportation.
And I examined the results and status of five railway tourism belts and the good examples of Japan and analyzed to draw out the problems and implications of the connected transportation mode.
After that, I collected the tourist reviews by referring to the website of Let’s Korail and travel agency and analyzed the satisfaction and strengths and weaknesses of the five railway tourism belts and suggested the development strategy as follows.
First, the selection of station, tourist destination, transportation to be connected and tourism concept. Second, the establishment of a consortium of related organizations. Third, establishing railway-connection service system. Finally, establishing policy promotion plan.
Based on the results of the study, I selected four sites that are suitable for connecting with the tourism belt, and suggested free travel tourism products.
However, there is a limit on generalization and realization possibility and I hope that future research will be done to supplement this.