최근, 차량용 임베디드 시스템은 점차 복잡해지고 중요성이 증가하고 있다. 이에 완성차 제조업체 및 부품업체, 전자 제품 및 소프트웨어 공급업체, 툴 제공업체가 공동으로 준비, 개발한 차량용 ECU 소프트웨어 플랫폼인 AUTOSAR(AUTomotive Open System Architecture) 가 제정되었다. 이를 통해 ECU 소프트웨어의 이식성, 신뢰성 및 재 사용성의 향상을 도모하고 있다.
현재 자동차 관련 업계에서는 AUTOSAR 표준 명세에 맞춰 처음부터 새로 개발하기 보다는 요구 사항이나 안정성 등 여러 측면을 만족하고 있는 기존 레거시 시스템을 AUTOSAR 아키텍처에 맞도록 변환하는 방법, 즉 이전(Migration) 방법을 연구하는 데에 주력하고 있다. 이를 통해 업체로서는 새로 AUTOSAR의 개발 방법론에 따라 개발하는 것보다 시간과 비용을 절약할 수 있다. 그러나, 이러한 장점에도 불구하고 신뢰할 수 있는 검증 방법은 아직까지 뚜렷하게 나타나지 않고 있다. 따라서 이러한 이전 과정의 결과에 대한 시험 방법을 정립하여 AUTOSAR 응용 소프트웨어의 신뢰성 및 검증 프로세스의 효율을 향상시킬 필요성이 있다.
본 연구에서는 기존의 ECU에 사용되는 레거시 소프트웨어의 AUTOSAR 아키텍처 이전 결과물인 AUTOSAR의 Internal Behaivor모델의 검증 방법을 제시한다. 결과적으로 AUTOSAR에서 제시하는 개발 방법론 전체를 모두 수행하기 전, 개발 중간 단계에서, 이전 과정에 대한 검증이 가능하도록 한다. 이를 통해 이전 과정에 관한 신뢰성을 높일 수 있을 뿐만 아니라, 만약에 있을 이전과정에서의 오류를 찾아냄으로써 개발 과정 전체에서의 시간적, 비용적 소모를 줄일 수 있을 것으로 기대한다.
Alternative Abstract
In recent years, the importance and complexity of automotive ECU software has been increased, since the requirements and expectations of safety functions and other driver assistant systems. Therefore, some automobile manufacturers, OEM parts suppliers, and even some companies from electronics industry and software suppliers have established an ECU software platform which is called AUTOSAR(AUTomotive Open System Architecture), to improve the portability, reliability and reusability. Following the methodologies recommended by AUTOSAR will be mandatory on this account.
However, to comply with the methodologies and start from the very beginning cannot be the best option for some of the automotive ECU software developers, since it costs considerable time and expense. Also, it does not retain the stability of legacy software which has been increased in all years. Thus, it is efficient to use the techniques to migrate from the legacy ECU software to the AUTOSAR architecture. It is usually called ‘AUTOSAR migration’ and it brings some advantages such as saving the time consuming and developing costs, compare to staring from the beginning of AUTOSAR development methodology. Also, this is one of the way to retain the stability and legacy software’s satisfaction of its requirements. Yet, for all of its advantages, there is not a certain way to verify the AUTOSAR migration process.
In this paper, a method is suggested to verify an AUTOSAR Internal Behavior model migrated from a legacy software. Thanks to this, AUTOSAR software developers who use the AUTOSAR migration can have a verification method of the migration process during the middle of the AUTOSAR developing phases. As a result, it increases the reliability of AUTOSAR migration process, and gives some clues if there is some errors while the developing is on progress.