본 연구의 목적은 수학영재프로그램이 창의성 신장에 미치는 효과를 연구한 2000년부터 2014년까지의 학위논문과 학술논문에 대해 메타분석을 실시하여, 수학영재교육이 영재아의 창의성 신장에 미치는 효과성을 밝히는데 있다. 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 첫째, 수학영재프로그램이 창의성 향상에 미치는 전체 효과 크기는 얼마인가, 둘째, 창의성의 하위요인(유창성, 융통성, 독창성, 수학적 사고)에 따른 효과 크기는 각각 얼마인가, 셋째, 학교급 및 영재교육기관에 따른 창의성 향상의 효과크기에는 차이가 있는가이다.
연구 결과, 첫째, 수학영재프로그램이 수학영재아의 창의성 향상에 미치는 전체 효과 크기는 .66으로 나타났으며, 이는 실험집단의 평균점(중간점)이 통제집단 내에서 75% 정도에 위치하는 효과이다. 둘째, 수학영재프로그램이 창의성의 하위 요소에 미치는 효과크기는 유창성이 .76, 융통성이 .60, 독창성이 .50, 수학적 사고능력이 .50으로 나타났다. 셋째, 수학영재프로그램이 미치는 초등영재의 효과크기는 .69로 중등영재의 효과크기 .46보다 높게 나타났다.
Alternative Abstract
In this study, the meta-analysis technique was applied to investigate the effectiveness of gifted-mathematics programs on development of creativity. Studies conducted during the years form 2000 to 2014 were searched and then the outcomes form the 18 studies were used for meta-analysis. Research questions are as follows; first, what is the overall effect size of the gifted mathematics programs on development of mathematical creativity? Second, what are effect sizes of sub-group(fluency, flexibility, originality) analysis? Third, compare the effect sizes of those in compliance with the grade and the class.
Results from data analysis are as follows. First, the overall effect size for studies related the gifted-mathematical programs was .66, which is high. Second, it was found that each sub-group differed from its effect on learning outcomes. Fluency(.76) was the highest of all, which was followed by flexibility(.60) and originality(.50) in a row. Lastly, the overall effect size for gifted elementary school students related the gifted-mathematical programs was .69, which is high than gifted middle school students was .46.