고속도로 졸음쉼터 설치가 교통 안전성에 미치는 효과 분석

Alternative Title
Effects of Shoulder-based Rest Areas Installation on Traffic Safety
Author(s)
Lee Myunghwan
Alternative Author(s)
Lee Myunghwan
Advisor
최기주
Department
일반대학원 건설교통공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2016-02
Language
eng
Keyword
졸음쉼터
Abstract
운전자 측면에서 장거리 운행과 단조로운 선형은 졸음운전을 유발하기 쉬운 환경이며, 이러한 환경과 고속도로의 높은 주행속도가 맞물려 치명적인 교통사고로 이어질 개연성이 높아진다. 고속도로의 휴게소는 이러한 문제를 극복해 교통안전성을 향상시키는 방안이었다. 하지만 한국에서는 높은 토지 가격으로 휴게소를 확대하기에는 한계가 있다. 이에 최근 한국도로공사에서는 부족한 휴식공간을 확충하고 이를 통한 졸음운전의 예방을 위해 졸음쉼터를 설치하고 있다. 졸음쉼터란 휴게소간 간격이 먼 구간에 졸음운전으로 인한 사고예방을 위하여 도로안전 기능을 강화하고, 생리욕구 해소를 위해 설치한 시설이다. 본 연구에서는 졸음쉼터 설치 전과 후의 교통사고자료를 기반으로 비교그룹분석방법을 통해 설치 효과를 검증하고자 하였다. 비교그룹분석방법이란 실제 교통사고 건수와 사업이 실행되지 않았을 경우를 가정해 교통사고 건수를 추정한 값과 비교하는 방법이다. 그 결과 졸음쉼터를 설치하지 않았을 경우에 비해 설치함으로서 29.17%의 사고감소효과가 있는 것으로 나타났다. 아울러 졸음쉼터 시설에 대한 몇 가지 개선방향을 제안하였다. 우선 대형 화물차의 이용률이 높은 개소에 대해서는 충분한 변속차로 연장이 확보될 수 있도록 하여야 한다. 주차장의 경우 현재는 표준형과 확대형으로 구분하여 주차면수를 일률적으로 정하고 있으나, 대상지별로 본선 교통량과 차종비율, 통행패턴 등을 고려한 주차면수 산정기준을 마련할 필요가 있다. 또한 충분한 사고데이터가 축적된 이후, 보다 정밀한 통계모형의 구축을 통한 졸음쉼터의 효과 분석이 필요할 것으로 사료된다.
Alternative Abstract
Falling asleep behind the wheel causes serious traffic accident on the expressway. As a way of overcoming this, the service areas have been a good answer to improve safety on the expressway. The overall number of service areas in expressway, however, in South Korea is rather limited due to high cost from rather expensive land. Recently, Korea Expressway Corporation has been building small rest areas on highway shoulder to prevent dozing off behind the wheel. The purpose of study is to verify the effect of the rest areas installation on the shoulder of expressways focusing on analyzing traffic accidents before and after the installation. In so doing, to analyze the effect of installing rest area, the comparison group method has been used. It is a method that compares estimated value of traffic accident in case of the rest area and the other case where it is not installed. For this, the accident history after and before installing rest area in the highway since 2011 was collected and analyzed. The results show that about 29% of decrease in traffic accident was identified. More detailed data and studies are needed to come up with more concrete effect with more advanced statistical models in the future to guarantee statistically significant result.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/12136
Fulltext

Appears in Collections:
Graduate School of Ajou University > Department of Construction and Transportation Engineering > 3. Theses(Master)
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