OLED FAB 경유반송 최소화 알고리즘 설계

Alternative Title
Design of an efficient algorithm for minimizing detour in OLED FAB
Author(s)
김동소
Alternative Author(s)
Dong So Kim
Advisor
최진영
Department
공학대학원 산업시스템공학과
Publisher
The Graduate School, Ajou University
Publication Year
2018-02
Language
kor
Keyword
비효율반송 제거
Abstract
OLED 디스플레이 제조 라인은 세계에서 가장 복잡한 개별 공정들로 구성되 어진 FAB중 하나이다. 최근에 원판 글라스의 크기가 550 x 650 mm 에서 1,500 x 1,850 mm로 커져 가면서, 자동 물류 시스템의 효율성은 매우 중요해 지고 있다. OLED 제조사에게는 어떻게 전체 자동 물류 시스템의 효율을 높일 수 있는지가 중요하고 긴급한 과제가 되었다. 그러나 제조 현장이 대규모화 되고, 변동성이 높은 제조 환경은 Bay 내부 반송과 Bay 간 반송 문제점의 복 잡성으로 가중시킨다. 자동 반송 효율과 최적화에 대한 요구를 만족시키기 위 해서, 많은 디스패칭 룰과 레이아웃 변경 등 다양한 방법들이 시도되었다. 그 리고 제품의 납기일, 공정대기 시간, 스토커의 재고 현황과 같은 정보들이 시 스템 기준 정보로 재정비 되어 졌다. 본 논문에서는 변화가 많은 제조 환경에서 높은 반송 효율을 유지하기 위한 방법으로, 비효율 경유 반송을 최소화하는 스토커 운영 정책이 제안되었다. 스 토커들은 Bay 내부에 연결되어 있는 설비에 제품을 공급하기 위해 만들어 졌 다. 본 연구에서 제안된 스토커 운영 정책으로 반송 효율과 생산성이 개선되 고, 제조 사이클 타임이 짧아지는 효과를 제시한다. 제안된 알고리즘의 효과와 변화가 많은 환경에서 효율적인 것을 증명하기 위해 시뮬레이션을 통한 결과 를 도출하여 증명하였다. 또한 알고리즘에서 제안된 방법들 간의 비교를 통해 어떤 방법이 보다 우수한 방법인가를 보여주었다.
Alternative Abstract
OLED Display fabrication system is one of the most complicate discrete processing systems in the world. As the glass size grows from 550 x 650 mm and then 1,500 x 1,850 mm in recent years, the efficiency of Automated Material Handling System (AMHS) has been very important. How to improve the overall efficiency of AMHS has therefore become a crucial and urgent problem to OLED glass manufacturers. However, the large-scale, dynamic and stochastic production environment significantly substantiates the complexity of the AMHS problem for interbay and intrabay transportation. Aiming to meet the demand of high efficiency of transportation and optimization, various kind of ways are applied such as dispatching rules and layout modification. The system parameters, including glass cassettes due date, waiting time, and stocker buffer status are simultaneously considered. In order that high efficiency of transportation can be kept in real-life dynamic production, the operation policy of stocker based on minimizing detour transportation was proposed. Stockers are constructed to use the delivery of Lot in a Bay and linked to machines. This study indicates that by using the proposed operation policy of Stocker the transport efficiency is improved, meanwhile, the glass throughput is increased and the processing cycle time is shortened. The experimental results also demonstrate that the proposed algorithm is effective and efficient for a dynamic environment. Further comparisons with other methods show which proposed approach performs better in most scenarios.
URI
https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/11590
Fulltext

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Special Graduate Schools > Graduate School of Engineering > Department of Industrial Systems Engineering > 3. Theses(Master)
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