네트워크 중심전(NCW)의 핵심은 실시간 정보 공유로 군은 TICN, 군위성 등과 같은 다양한 통신망 배치 계획을 통해 NCW의 목표를 실현 중에 있다.
그러나 현실은 70%가 산악지형인 한국 지형의 특징으로 군통신망은 작전 운용 중 Full Coverage를 보장한 대용량 정보 유통에 일부 어려움이 예상된다. 이를 보완하고자 한국군의 군통신망에 공중중계용 무인기(UAV)를 적용한다면 운용성 극대화가 가능할 것이다.
본 논문에서는 무인기(UAV) 네트워크 환경에 적용 가능한 다양한 MANET 라우팅 프로토콜 중 우수한 성능을 가진 위치기반 라우팅 프로토콜의 GRP (Geographical Routing Protocol)를 연구하였다. 이를 통해 기존 GRP의 전체 Path 관점에서 목적지 Quadrant와의 거리 계산 방식으로 인해 Shortest path가 아닌 우회되는 경로가 발생되는 단점을 보완하고자 기존 GRP를 개선한 EL-GRP(Enhanced Local path GRP)를 제시한다. 제안하는 EL-GRP는 목적지 노드를 이동하는 경우와 고정하는 경우에 적용하는 2가지 방안으로 나누어 제시한다.
본 논문에서 제안된 Quadrant의 중심좌표 적용을 통한 로컬 경로 선정 및 라우팅 방안을 통해 경로 선정 시 기존 GRP보다 효과적으로 개선된 경로를 선정할 수 있었으며, 이 검증을 위해 기존 GRP와 비교하는 시뮬레이션을 수행하여, 노드 개수별 평균 홉수, end to end 지연율, 총 트래픽 수신율 및 송신율을 비교한 결과 향상된 결과를 도출하였다.
Alternative Abstract
The core of the Network-Centric Network(NCW) is real-time information sharing, and the NCW is realizing its goal through various communication network deployment plans such as TICN and satellite.
However, in reality, 70% of the land is a mountainous terrain, and the military network is expected to have some difficulty in massive information circulation that guarantees full coverage during operational operations. In order to compensate for this, it would be possible to maximize operability by applying UAV (Air Relay UAV) to the ROK military network.
In this paper, I have studied GRP (Geographical Routing Protocol) of Position-based routing protocol among various MANET routing protocols applicable to UAV network environment. In this paper, I propose an EL-GRP (Enhanced Local path GRP) that improves the existing GRP to compensate for the shortcoming of bypass path instead of shortest path due to the distance calculation method to the quadrant of destination in terms of the entire path of the existing GRP. The proposed EL-GRP is divided into two schemes, which are applied to the case where the destination node is moved and the case where the destination node is fixed.
In this paper, I can select routes that are more effective than existing GRP when choosing the best route through the enhanced route selection and routing scheme by applying the center coordinates of the proposed quadrant.
For this verification, simulation is performed comparing with the existing GRP, and the improved results are obtained by comparing the average number of hops, the end-to-end delay rate, the total traffic received ratio, and the sent rate by the number of nodes.