이동통신 시스템과 서비스의 경향 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정기현-
dc.contributor.author김성민-
dc.date.accessioned2018-11-08T08:00:18Z-
dc.date.available2018-11-08T08:00:18Z-
dc.date.issued2010-08-
dc.identifier.other10916-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/9654-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :전자공학과,2010. 8-
dc.description.abstract유무선 통합, 방송 통신의 융합 및 디지털 컨버전스의 시대가 도래하면서 디바이스, 서비스간의 융합이 가속화됨에 따라 플랫폼의 경쟁력이 중요해졌다. 고객 가치, 고객 요구에 따라 융합 및 경쟁이 가속화됨에 따라 플랫폼 별로 형성되어왔던 가치는 시장에서 고객에 의해 재편되고 있다. 이에 따라 서비스, 컨텐츠 및 단말기 사업자는 Mobile 서비스 제공자로써의 플랫폼 사업자로의 변모를 가늠하고 있다. 특히 Google의 Open 정책, Facebook의 개방형 플랫폼과 같이 Web을 기반으로 하는 SNS와 Microsoft의 Windows, Apple의 OSX, Nokia의 Symbian, RIM의 Blackberry 간의 경쟁이 가속화되고 있고 시장의 질서는 재편되고 있다. 고객 가치와 요구의 다양화로 인한 서비스 제공자의 규모와 플랫폼의 가치는 밀접한 관계를 성립하며 네트워크 경제와 Player간의 가치 창출을 위한 상호작용을 분석하는 가치 네트워크에 대한 고찰이 필요하다. 이러한 변화 핵심에는 스마트폰이 존재한다. 스마트폰이란 포켓 싸이즈의 이동형 장치로써 주목적은 이동전화기의 영역에서 벗어나지 않으나(음성통화, 문자 메시지 등) 추가적으로 Consumer 및 Commercial 기반의 application을 설치하고 실행할 수 있는 장치이다. 본 논문에서는 서비스 플랫폼과 디바이스 플랫폼 간의 융합과 이슈 그리고 각 플랫폼 에 참여하는 주체들의 주요 전략과 방향의 트렌드를 연구하여 보고자 한다.-
dc.description.tableofcontents제1장 서론 1 제1절 연구의 배경 및 목적 1 제2절 연구의방향 4 제2장 이론적고찰및환경의변화 5 제1절 가치네트워크 6 제1항 가치사슬 6 제2항 가치네트워크 7 제2절 광대역환경에서의변화 14 제1항 광대역무선인터넷 14 제2항 광대역무선인터넷서비스 15 i. WiMAX 15 ii. HSDPA/HSUPA 16 iii. LTE(LongTermEvolution) 18 제3항 사용자요구의변화 19 i. Y세대 20 ii. 디지털네이티브(DigitalNative) 20 iii. 상호생산(PeerProduction) 21 iv. 프로슈머(Prosumer) 23 제4항 서비스플랫폼의부상 24 i. 서비스플랫폼의의미 25 ii. 서비스플랫폼의중요성 26 제3장 MOBILEINTERNET서비스 29 제1절 MOBILENETWORK컨텐츠 30 제2절 MOBILEINTERNET서비스요인 33 제1항 Web2.0 33 제2항 모바일인터넷환경의변화 35 제3항 모바일인터넷공급자특성 37 제4장 MOBILE플랫폼분석및사례연구 40 제1절 MOBILE플랫폼의변화 40 제2절 MOBILE디바이스 41 제3절 시장사례분석 44 제1항 Microsoft사례분석 44 제2항 Apple사례분석 46 제3항 Google사례분석 48 제5장 결론 51-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.title이동통신 시스템과 서비스의 경향 연구-
dc.title.alternativeStudy on The trend of Mobile Platform and the Service-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 일반대학원-
dc.contributor.department일반대학원 전자공학과-
dc.date.awarded2010. 8-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId568931-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010916-
dc.subject.keyword모바일-
dc.description.alternativeAbstractThe FMC(Fixed-Mobile Convergence), convergence of Mass Media and the Digital convergence is causing the convergence and cross influences between device and service the competition of platform is ever intense. Customer value and demand is also influence of the value of physical platform is being accelerated towards the influence from the user/customer in the market itself. The mass factor had been shifted from the manufacturer to the end user. Due to the factors service, contents and product provider is changing to the Mobile service provider bases on the optimized platform. Especially the Web based service of SNS such as Google's Open Strategy, Facebook Open platform is competing with traditionally technology of Microsoft Windows, Apple OSX, Nokia Symbian and RIM Blackberry. And the geography of the technology is shifting rapidly. Even though the importance of the service and platform is ever emphasized, however the study on it is not much progressed. Hereby the study has its meaning. The goal of FMC is to provide the end users the services at high speed and liberal mobility. Based on the 서비스 s the end users can approach variety of services and informations, and also provide the providers with new business opportunity and effect of growth. Also the traditional services are expanding to the Voice only to Data and Multimedia by evolving with the technology and the platforms. By the evolutions new Business model is suggested to the providers and platform developers and variety of experiences and informations to the end users. The digital device convergence is expanding its influences to the Camera, Music and movie to fulfill the possibility of One device Entertainment, Business, Information. The first chapter will handle the background and the objectives of the study. The second chapter will overlook the Theory of Value Network and the environmental changes of FMC and the End User value paradigm shifts. The third chapter will go through the future of the device platform under influence of the Customer Value changes. The fourth chapter will study the changes of the service platform and the last chapter will study the convergence and the issues of service platform and the device platforms. The closing will be the strategy to the each players.-
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Graduate School of Ajou University > Department of Electronic Engineering > 3. Theses(Master)
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