통합교육 현장의 특수학급 교사와 통합학급 교사 간 갈등요인 분석
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.advisor | 박미화 | - |
dc.contributor.author | 홍혜정 | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-08T07:52:31Z | - |
dc.date.available | 2018-11-08T07:52:31Z | - |
dc.date.issued | 2012-02 | - |
dc.identifier.other | 12485 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/8401 | - |
dc.description | 학위논문(석사)아주대학교 대학원 교육대학원 :특수교육,2012. 2 | - |
dc.description.abstract | 성공적인 통합교육을 위해서는 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 협력이 중요하다. 이들 교사 간의 정보 교류와 상호 협력 및 배려 정도에 따라 통합교육의 효과가 크게 달라질 수 있기 때문이다. 따라서 통합교육 현장에서 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 갈등요인을 알아보고, 그 결과를 해결하기 위한 노력은 갈등을 해결하고 협력을 이끌어내어 통합교육의 효과를 극대화 하는데 기여할 것이다. 이에 본 연구에서는 통합교육 현장에서 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 갈등요인을 분석해 보고 이를 해결하기 위한 각 교사의 요구를 파악하여 통합교육의 성공적 진전을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 위해 특수학급이 설치된 중학교와 고등학교의 특수학급 교사와 통합학급 교사를 대상으로 갈등요인과 갈등을 해결하기 위한 요구를 분석하였다. 2011년 9월 말부터 10월 말까지, 경기도 지역의 중학교와 고등학교에 재직 중인 특수학급 교사 200명, 통합학급 교사 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 248명(특수학급 교사 120명, 통합학급 교사 128명)의 응답을 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 변인에 따른 특수학급 교사와 통합학급 교사의 갈등요인 분석 결과는 다음과 같다. 특수학급 교사들이 느끼는 갈등요인은 자원의 한정성이 가장 높은 것으로 나타났다. 하지만, 특수학급 교사들의 연령, 교직경력, 수업시수에 따라, 갈등요인의 지각 정도 차이는 있는 것으로 나타났다. 또한, 통합학급 교사들이 느끼는 갈등요인 역시 자원의 한정성이 가장 높은 것으로 나타났다. 하지만, 통합학급 교사들의 연령, 교직경력, 수업시수에 따라, 갈등요인의 지각에는 차이가 있었다. 둘째, 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 갈등요인 지각 차이 분석 결과는 다음과 같다. 통합학급 교사와 특수학급 교사가 느끼는 갈등요인의 차이에서는, 선호하는 목적의 차이, 자원의 한정성, 관리방법 상의 갈등 영역에서 유의미한 차이가 발견되었으며, 세 영역에서 모두 특수학급 교사의 갈등 지각이 더 큰 것으로 나타났다. 셋째, 변인에 따른 특수학급 교사와 통합학급 교사의 갈등해결을 위한 요구 분석 결과는 다음과 같다. 특수학급 교사들의 갈등해결을 위한 요구는 갈등 당사자의 태도 개선이 가장 높은 것으로 나타났다. 하지만, 특수학급 교사들의 연령, 교직경력, 수업시수에 따라 갈등해결을 위한 요구의 차이가 있었다. 특수학급 교사들이 인식한 필요연수분야에서, 생활지도에 대한 연수를 가장 많이 요구하는 것으로 나타났다. 특수학급 교사들이 인식한 처우개선방안에서는, 업무경감에 대한 요구가 가장 높게 나타났다. 통합학급 교사들의 갈등해결을 위한 요구도 역시 갈등 당사자의 태도개선이 가장 높은 것으로 나타났다. 하지만, 통합학급 교사들의 연령, 교직경력, 수업시수에 따라 갈등해결을 위한 요구의 차이가 있었다. 통합학급 교사들이 인식한 필요연수분야에서, 각 장애별 지식에 대한 연수를 가장 필요로 하는 것으로 나타났다. 통합학급 교사들이 인식한 처우개선방안에서는, 학생 수 감축에 대한 요구가 가장 높게 나타났다. 넷째, 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 갈등해결을 위한 요구 인식 차이 분석 결과는 다음과 같다. 통합학급 교사와 특수학급 교사가 인식하는 갈등해결을 위한 요구의 차이에서는, 갈등 당사자의 태도개선 방안과 사실의 노정 방안에서 유의미한 차이가 발견되었다. 특수학급 교사는 갈등 당사자의 태도개선 방안을 더 필요하다고 인식하고 있었으며, 통합학급 교사는 사실의 노정 방안을 더 필요로 하고 있었다. 이와 같은 결과와 관련하여 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 통합교육 현장에 충분한 자원이 제공되어야 한다. 담당 학생 수 감축, 재정적․행정적 지원, 업무 경감 등과 같은 자원이 충분히 제공되어야 하고, 이 외의 물적 자원 및 비물적 자원의 제공도 필요하다. 둘째, 특수학급 교사와 통합학급 교사 간 갈등을 해결하고 갈등의 소지를 미연에 방지할 수 있는 학교 내 제도 활성화가 필요하다. 특수학급 교사와 통합학급 교사들이 느끼는 갈등, 업무상의 고충, 이와 관련된 건의사항 등을 털어놓을 수 있는 의견 투입 창구가 있어야 하겠고, 이러한 의견들이 수렴되어 어떻게 개선되는지 그 과정 또한 안내가 되어야 갈등이 해결될 수 있을 것이다. 셋째, 특수학급 교사와 통합학급 교사의 직무에 대한 명확한 지침이 필요하다. 장애학생 관리의 주체가 누구인지에 대한 규정, 장애학생의 각종 자료 및 공문 처리의 합리적 업무 배분 기준, 교내외 안전사고 발생시 책임소재에 대한 규정 및 처리 지침, 장애학생의 등교․귀가․교외 활동 지도 등의 책임 문제, 생활기록부 작성의 주체 등에 대한 분명하고 합리적인 지침이 제시되어야 하며, 이를 각급 학교의 실정에 따라 세부적으로 조정할 수 있는 여건이 마련되어야 한다. 넷째, 통합교육 관련 연수 및 다양한 의사소통 창구 마련이 필요하다. 우선, ‘주인의식’과 ‘동반의식’을 가질 수 있는 통합교육 관련 연수의 기회가 확대되어야 한다. 통합교육 관련 연수 기회 확대로 두 교사들은 상대방의 전문 영역에 대해 알고 고충도 공감하게 된다. 그리고 이것은 특수학급 교사와 통합학급 교사의 공동 교육목표 설정, 상대방의 전문성 인정, 서로간의 상반된 견해차 축소, 한정된 자원의 효율적 이용, 모호한 직무와 정책들에 대한 의견 교류 및 합리적 대안 탐색을 위한 토대가 될 수 있다. 또한 통합학급 교사와 특수학급 교사 간 다양한 의사소통의 창구가 마련되어야 한다. 정기적인 학년 회의 때 대상 학생의 교육 과정에 대해 논의하고 협의록에 기재하는 방법, 학생의 수업 중 특이할 만한 사항이라던지 수업 목표 달성도에 대한 것을 의무적으로 기록하여 주기적으로 공유하도록 하는 방법이 있어야 하겠다. 다만, 이러한 방법들은 기존 업무에 과중을 주지 않는 범위 내에서 이루어져야 하며, 가시적인 성과와 결과물 위주가 아니라 실질적인 도움이 될 수 있어야 한다. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ. 서론 1 1. 연구의 필요성 및 목적 1 2. 연구문제 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 1. 통합교육의 성공 요건 4 2. 통합교육 현장에서 교사의 역할 7 3. 갈등 이론 10 4. 역할 갈등 14 5. 효과적인 갈등해결 방안 18 Ⅲ. 연구방법 23 1. 연구대상 23 2. 연구절차 25 3. 연구도구 25 4. 자료처리 27 Ⅳ. 연구결과 28 1. 특수학급 교사와 통합학교 교사의 갈등요인 28 2. 특수학급 교사와 통합학교 교사 간의 갈등요인 지각 차이 36 3. 특수학급 교사와 통합학교 교사의 갈등해결을 위한 요구 37 4. 특수학급 교사와 통합학급 교사 간의 갈등해결을 위한 요구 인식 차이 46 Ⅴ. 논의 및 결론 48 1. 논의 48 2. 결론 52 참 고 문 헌 56 부 록 1 63 부 록 2 69 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 통합교육 현장의 특수학급 교사와 통합학급 교사 간 갈등요인 분석 | - |
dc.title.alternative | Hong Hye Jung | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교육대학원 | - |
dc.contributor.alternativeName | Hong Hye Jung | - |
dc.contributor.department | 교육대학원 특수교육 | - |
dc.date.awarded | 2012. 2 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 569883 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000012485 | - |
dc.subject.keyword | 통합교육 | - |
dc.subject.keyword | 갈등 | - |
dc.description.alternativeAbstract | For successful integrated education, it is important to cooperate between teachers in special classes and teachers in integrated classes because effect of integrated education depends on their exchange of opinions, mutual cooperation and consideration between the two part teachers. For the reason, if we recognize types of conflict between them and grasp requirements to improve the relations from the point of view of the teachers, we can resolve a conflict and can lead to cooperation, and can improve, moreover, effect of integrated education. The purpose of the study is to analysis types of conflict between teachers in special classes and teachers in integrated classes, and to recognize requirements for the teachers to resolve the conflict. For these purposes of study, the research was intended for special class teachers and integrated class teachers who belonged to middle school and high school which has special classes, and the analysis illustrates types of conflict that they have felt and requirements for resolving the conflict. From the end of September to the end of October, the survey, of 200 special class teachers and 200 integrated class teachers at middle schools and high schools of Gyeonggi-do, was conducted, and the results of analyzing responses from 248 persons(120 special class teachers and 128 integrated class teachers) is as follow. First, the result of analyzing types of conflict between special class teachers and integrated class teachers in accordance with variables is as follows. According to the ranking about types of conflict that special class teachers felt, the research shows that limitation of resources is the highest. But there are differences in types and degree of conflict depending on special class teachers’ age, teaching career, or working hour. According to the ranking about types of conflict that integrated class teachers felt, on the other hand, limitation of resources is also the highest. But there are differences in types and degree of conflict depending on integrated class teachers’ age, teaching career, or working hour. Second, the result of analyzing the perception gap between special class teacher and integrated class teachers about their conflict factors is as follows. According to the research about difference in conflict factors which recognized by special class teachers and integrated class teachers, there are meaningful differences in the conflict factors related to a preferred purpose, limitation of resources, and method for managing; in these three fields, it shows that special class teachers are aware of the conflict more than integrated class teachers are. Third, in accordance with variables, the result of analyzing the requirements for resolving their conflicts which recognized by special class teachers and integrated class teachers is as follows. According to the ranking about requirement for resolving conflict, the research shows that special class teachers recognize improving attitude of person who involved in the conflict is most needed. But there are differences in requirement for resolving conflict depending on the teachers’ age, teaching career, working hour. In the field of necessary training, research shows what special class teachers most need is training for student guidance. Among the ways for improvement of labor conditions that recognized by special class teachers, requirement for lightening their task is the highest. According to the ranking about requirement for resolving conflict, integrated class teachers also recognize improving attitude of person who involved in the conflict is most needed. But there are differences in requirement for resolving conflict depending on the teachers’ age, teaching career, working hour. In the field of necessary training, research shows what integrated class teachers most need is training for knowledge regarding each disability. Among the ways for improvement of labor conditions that recognized by integrated class teachers, requirement for reducing the number of students per teacher is the highest. Fourth, the result of analyzing differences between special class teachers and integrated class teachers in being aware of their requirements for resolving their conflict is as follows. According to the research about difference in the requirements for resolving the conflicts which recognized by both class teachers, there are meaningful differences in a plan of improving their attitude and a plan of exposing a fact. Special class teachers have realized to need the plan of improving attitude of the people involved in the conflict more, on the other hand, integrated class teachers have realized to need the plan of exposing a fact more. Conclusion regarding these results is as follows. First, enough resources should be provided in the integrated educational field. Supports such as reducing the number of students per teacher, financial and administrative assistants, lightening teachers’ tasks should be provided, and material or immaterial supports are also needed. Second, systems in school should be invigorated to resolve conflict between teachers and prevent the conflict beforehand. Third, definite guideline regarding the two part teacher’s task is need. Fourth, opportunities for training about integrated education should be expanded in order that teachers feel a sense of ownership and companionship. And various passages for communication between integrated class teachers and special class teachers should be arranged. | - |
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