최근 산업은 장치산업 위주로 발전해 나가고 있다. 이에 따라 제조현장에서 설비의 투자가 많이 발생하고 이의 관리에 대한 중요성이 대두되고 있는 현실이다. 그러나, 아직도 많은 경영자나 관리자가 중요성은 인식을 하나 구체적으로 무엇을 어떻게 관리하고 어떤 비용을 절감해야하는지에 대해서는 명확히 하지 못하고 있는 게 현실이다.
본 논문은 장치위주의 제조현장에서 보유설비에 대한 설비보전활동을 제대로 수행하여 제조경쟁력에 기여할 수 있도록 하기 위해서 각기 수준이 다른 부서에 대해서 효율적으로 보전시스템을 구축할 수 있는 모형을 개발하여 적용하였다.
현재 많은 기업이 설비보전활동에 대해서 구시대적인 관리에서 벗어나지 못하고 있는 게 현실이다. 조직적인 측면에서 살펴보면, 설비보전조직이 구체화 되어 있지 않는 곳도 있고, 보전조직은 있으나 소속이 불분명하고 독립성이 없어서 제대로 업무를 수행하지 못하는 조직도 많이 있다.
인력측면에서 살펴보면, 설비 보전원을 배치하였으나 제대로 육성을 하지 못한 체 시간이 지나면 자연스럽게 능력이 향상된다고 생각하고 어깨너머로 배우는 형태가 많이 존재한다. 보전활동측면에서 살펴보면, 예방보전보다는 사후보전에 치우쳐서 고장 수리에 바빠서 하루 종일 고장 난 설비 쫓아다니기 바쁘게 생활하고 있고 재발고장이 빈번하게 발생하고 있다.
이에 본 논문에서는, 효율적인 보전시스템 구축방법으로써, 해당 설비관리 조직의 조직력 강화, 소속 보전원의 기술력강화, 예방 보전체계 구축, 사후보전 및 즉 대응체계 구축, CMMS를 활용한 보전활동, KPI를 활용한 보전 성과측정관리, 보전직접비용의 감소활동에 대해서, 해당 부서(조직)의 현재 수준을 감안하여 향상시킬 수 있는 모형을 개발하여 점진적으로 향상시킬 수 있도록 하였다.
기존의 현장 지도 방식들은 일방적으로 표준화된 높은 수준의 매뉴얼을 제공하여 그 조직이 다행히 따라오면 교수자의 능력이 뛰어난 것으로 여겼고, 그렇지 못하면 학습자의 수준이 낮아서 실패했다고 인정해 버리곤 했었다
본 개발 모형에서는, 교수자와 학습자가 공동의 책임을 갖고 진행하고 학습조직이 직접 보전조직의 문제점을 파악한 후 목표를 설정하여 진행하는 액션러닝의 방식으로 진행했다.
현장의 기능조직에 액션러닝과 멘토링 학습법을 도입함으로써 적용력을 향상시켰고 배워서 실행했다기보다는 “우리가 촉진자(Facilitator)의 도움을 받아서 해냈다”라는 자신감을 가질 수 있게 했다. 각 부서가 최적수준을 정하고 그 수준까지 어떻게 효율적으로 오르게 할 것인가가 본 논문의 목표이고 적용 결과이었다.
Alternative Abstract
In recent years, manufacturing industry has been led by process industry. Accordingly, the investment in equipment increases in industrial fields and the equipment maintenance becomes more important, Although many administrators and managers are aware of the importance of equipment investment and its maintenance, they still hardly have obvious solutions: how to maintain their equipment and which cost to be reduced.
In this thesis, a model that enables to establish efficient maintenance systems has been developed and applied to various departments with different levels in order to carry out the appropriate maintenance activities for the enhancement of productivity.
Currently many enterprises still keep traditional management styles with low efficiency, From organizational point of view, some enterprises have no specific equipment maintenance department, Although the others have a sort of equipment maintenance department which is obscure and still dependent on other departments, they can not do business properly,
From human resources point of view, many enterprises have so-called maintenance engineers who have few opportunity to be well-educated, because administrators and managers expect their performance to be enhanced naturally with time. When it comes to maintenance activities, maintenance engineers are usually busy installing the equipments and fixing the machines because their activities are mainly focused on breakdown maintenance rather than preventive maintenance.
Hereupon, in this study, a new model that can set up an efficient maintenance system was presented to enhance the level of maintenance system gradually by strengthening maintenance teamwork, improving the technical level of maintenance engineers, establishing both the preventive and breakdown maintenance systems, encouraging the maintenance activities based on CMMS, managing the maintenance outcomes by KPI, and reducing the direct cost of maintenance activities.
In the previous models, they did nothing but provide top-class manuals and consulting programs regardless of the maintenance engineer's technical level. Compared to previous models, the developed model in this study adopts an action-learning method in which instructors and learners recognize and solve the problems in their maintenance systems together by sharing their common responsibility.
The ultimate objective of this thesis is to determine the appropriate level of each maintenance system and improve its level of efficiency. The present model has been successfully applied to the real industrial fields by adopting both the action-learning method and mentoring program. At the end of this research, the maintenance engineers have self-confidence in that "We can make it successfully thanks to the Facilitator."