산업용 차량의 시야성에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박범-
dc.contributor.author최진봉-
dc.date.accessioned2018-11-08T07:38:01Z-
dc.date.available2018-11-08T07:38:01Z-
dc.date.issued2006-08-
dc.identifier.other1572-
dc.identifier.urihttps://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/6124-
dc.description학위논문(석사)--아주대학교 일반대학원 :산업공학과,2006. 8-
dc.description.abstractAs industrial vehicles have been diffused, forklift accidents also tend to increase. More than 80% of these accidents are incurred because the visibility of forklifts is not secured. The main causes that aesthetic appearances of designer and function of relative engineer have mainly considered rather than considerate ergonomic and cognitional engineering design. The purpose of the study is to compare and estimate the visual range of current forklift truck by comparing and contrasting analysis of ISO 13564 regulations and CATIA after measuring the vision view of the front, rear and visual obstacles factors. The results showed that CATIA and Human have the similarities in terms of ISO 13564 measurement standards.-
dc.description.tableofcontents제 1 장 서 론 1 제 1 절 연구 배경 1 제 2 절 연구 목적 3 제 3 절 논문 구성 5 제 2 장 이론적 배경 6 제 1 절 시야성(Visibility) 6 제 2 절 인간의 인지체계(Human Cognition System) 9 제 1 항 정신적 모형(Mental Model) 9 제 2 항 인간 정보 처리(Human Information Processing) 11 제 3 항 형태 재인(Pattern Recognition) 13 3. 1차 형판 맞추기 모형(Template matching model) 14 3. 2차 세부특징 분석 모형(Feature analysis model) 15 3. 3차 원형 모형(Prototype model) 16 제 3 장 실험 설계 및 방법 19 제 1 절 실험 환경 및 장비 19 제 1 항 실험환경 구축 19 제 2 항 산업용 차량의 시야성 평가 조건 20 제 3 항 이동형 스크린 20 제 4 항 고정형 스크린 21 제 5 항 피험자, Light Source와 CATIA 실험 방법 22 5. 1차 전방 방향(실험 1: 0°) 22 5. 2차 전방 방향(실험 2: 0°) 22 5. 3차 전방 방향(실험 3: 0°) 23 5. 4차 전방 방향(실험 4: 135°) 23 제 2 절 피험자에 의한 실차 시야성 평가 25 제 1 항 피험자 25 제 2 항 머리 위치 범위 조절 장치 25 제 3 항 실험 방법 26 제 3 절 ISO 13564 Light Source에 의한 시야성 평가 29 제 1 항 Light Source 29 제 2 항 실험 방법 30 제 4 절 CATIA에 의한 시야성 평가 32 제 1 항 인체모델 및 적용분포 집단 결정 32 제 2 항 안락각 측정 및 자세분석 33 제 5 절 실험 계획 및 시야성 측정 방법 35 제 4 장 실험 결과 및 연구 분석 37 제 1 절 실험 결과 37 제 2 절 연구 분석 42 제 1 항 동공과 동공 사이의 거리 42 제 2 항 몸의 이동 거리 차 44 2. 1차 실험 1 44 2. 2차 실험 2 46 2. 3차 실험 3 49 제 3 항 피험자 동공의 움직임 52 제 4 항 형태 재인의 과정 53 제 5 장 결론 및 향후 연구 55 참 고 문 헌 58 [APPENDIX 1] 피험자 신상 설문 양식 64-
dc.language.isokor-
dc.publisherThe Graduate School, Ajou University-
dc.rights아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.-
dc.title산업용 차량의 시야성에 관한 연구-
dc.title.alternativeChin-Bong Choi-
dc.typeThesis-
dc.contributor.affiliation아주대학교 일반대학원-
dc.contributor.alternativeNameChin-Bong Choi-
dc.contributor.department일반대학원 산업공학과-
dc.date.awarded2006. 8-
dc.description.degreeMaster-
dc.identifier.localId565427-
dc.identifier.urlhttp://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000001572-
dc.subject.keywordForklift trucks-
dc.subject.keywordVisibility-
dc.subject.keywordISO 13564-
Appears in Collections:
Special Graduate Schools > Graduate School of Science and Technology > Department of Industrial Engineering > 3. Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse