중등학교 생물교과서에서 진화에 대한 심층 연구 -생명의 기원을 둘러싼 창조론적 입장과 진화론적 입장의 비교-
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 홍양원 | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-08T07:18:40Z | - |
dc.date.available | 2018-11-08T07:18:40Z | - |
dc.date.issued | 2005-08 | - |
dc.identifier.other | 870 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.ajou.ac.kr/handle/2018.oak/5800 | - |
dc.description | 학위논문(석사)--아주대학교 교육대학원 :생물교육,2005. 8 | - |
dc.description.tableofcontents | 목차 Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구 목적 = 1 2. 문제 제기 = 2 3. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 1. 생명의 기원 = 4 가. 생명의 기원과 지구의 진화 = 4 나. 원시대기 = 5 다. 최초 생명체에 대한 가설 = 6 라. 생명체 이전의 유기화합물의 합성 = 7 마. 실험실에서의 원시지구 설정 = 8 바. 원시지구 조건하에서의 에너지 = 11 사. 단백질의 합성 = 11 아. 원시지구 대양에서의 생명체의 출현 = 16 2. 진화 [進化, evolution]적 입장 = 19 가. 진화의 증거 = 21 나. 진화의 경로 = 25 다. 진화의 요인 = 29 라. 진화론 = 31 3. 창조 [創造, Creation]적 입장 = 35 가. 6일간의 천지창조 = 35 나. 인간의 창조 = 42 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 44 1. 연구방법의 개요 = 44 Ⅳ. 연구결과 및 논의 = 45 1. 창조론 = 45 2. 창조론을 뒷받침하는 과학적 근거 = 46 가. 고전적 적용 = 48 나. 통계적 적용 = 49 다. 정보적 적용 = 49 3. 창조에 관한 증거 = 50 가. 봄바르디어 딱정벌레 = 50 나. 딱따구리 = 54 다. 물총고기 = 57 라. 삼엽충의 눈 = 58 Ⅴ. 결론 = 60 ABSTRACT = 62 Ⅵ. 참고문헌 = 64 1. 국내서적 = 64 2. 번역서적 = 65 3. 논문 = 67 | - |
dc.language.iso | kor | - |
dc.publisher | The Graduate School, Ajou University | - |
dc.rights | 아주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다. | - |
dc.title | 중등학교 생물교과서에서 진화에 대한 심층 연구 -생명의 기원을 둘러싼 창조론적 입장과 진화론적 입장의 비교- | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.contributor.affiliation | 아주대학교 교육대학원 | - |
dc.contributor.department | 교육대학원 생물교육 | - |
dc.date.awarded | 2005. 8 | - |
dc.description.degree | Master | - |
dc.identifier.localId | 564697 | - |
dc.identifier.url | http://dcoll.ajou.ac.kr:9080/dcollection/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000000870 | - |
dc.description.alternativeAbstract | Beginning of terrestrial is a subject that has argued continuously. When we mention beginning of terrestrial on the earth, people usually think two theories. One is doctrine of creation. The other is doctrine of evolution. It is true that People have agued between of those and we cannot say which one is eternal truth. I, however, am wondering why we have taught student doctrine of evolution unconditionally rather than giving certainty toward doctrine of evolution through comparing doctrine of creation with it. What organism evolves means being changed true to flowing time. As time goes by We, organism, will be evolved. But there are difficult things to make sure whether organisms have evolved or they are new creature. I intend to be wider subject of beginning of terrestrial which have both faces. Therefore this research will compare their different point of view and expand genealogy of Jr. high School's biology textbook through their contradiction and propriety. | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.