최근 진로와 관련된 영역에서 인지적인 측면에 대한 관심이 증가되고 있다. 이러한 인지적 접근 경향을 반영하여 나온 인지적 정보처리 접근은 바람직한 진로사고를 형성케 함으로써 비교적 짧은 기간에 상담효과를 볼 수 있는 접근이다. 따라서 본 연구의 목적은 인지행동치료에 기반한 인지적 정보처리 이론을 토대로 대학생 진로개발 프로그램을 개발하고 효과를 검증하는 것이다. 그런데 지난 몇 년 간에 걸쳐 인지행동치료의 전통 내에서 ‘수용’중심의 제 3의 흐름이 출현하고 있다. 따라서 본 연구에서는 부정적인 진로사고의 개선을 위해 전통적인 인지행동치료인 CBT와 수용중심의 ACT를 각각 달리 적용한 두 가지 프로그램을 개발하여 프로그램 효과의 변화에 대한 개인차를 알아보았다. 프로그램은 주 1회 총 4회기가 진행되었고, CBT 적용 집단은 35명, ACT 적용 집단은 31명이 프로그램을 마치고 분석의 대상이 되었다. 측정도구는 진로결정 자기효능감척도(CDMSES), 진로결정척도(CDS), 진로사고검사(CTI), 수용-행동 질문지(AAQ)가 사용되었다.
연구 결과, 개발된 두 프로그램 모두 처치 후에 진로결정 자기효능감척도, 진로결정척도에서 유의미한 증가를 보였고, 부정적 진로사고를 측정하는 진로사고검사에서는 유의미한 감소를 보였다. 그러나 수용-행동 질문지에서는 통계적으로 유의미한 변화가 없었다. 본 연구 결과는 CBT와 ACT를 기반으로 한 두 가지 진로개발 프로그램이 효과적임을 나타냈다. 또한 진로사고-외적갈등의 경우 CBT적용 집단이 보다 효과적일 것임을 시사해 주었다. 더불어 본 연구의 의의와 시사점, 제한점에 대해 논의하였다.
Alternative Abstract
The purpose of this study is to develop and test the effects of the group counseling programs based of the cognitive information processing theory for the career development of the college students. This study developed and the two programs to verify the different individual change of the treatment effect between the two. One program was applied the CBT model to improve participants' negative career thoughts and another was applied ACT model. The programs were consisted of 4-week sessions. This study administered for the subjects of 66 college students, 35 in the CBT-applied group and 31 in the ACT-applied group. Four instruments, Career Decision-Making Self-Efficacy Scale(CDMSES), Career Decision Scale(CDS), Career Thoughts Inventory(CTI), and Acceptance & Action Questionaire(AAQ), were used for the subjects before, interim and after the programs.
The results showed that the subjects in the both of the two programs significantly improved on the CDMSES and the CDS, and decreased the score of the CTI at the post-treatment assessment, but didn't significantly improve on the AAQ. The results also suggested that the CBT-applied program is more effective for the high level subjects on the External Conflicts(EC), one of the CTI sub-scales. Finally, the implications and the limitations of the study were discussed.