본 연구에서는 고속국도, 일반국도, 지방도의 교통량 조사를 통해, 효율적이고 체계적인 도로의 계획, 설계 및 운영을 위한 신뢰성 있는 교통량 자료 제공을 목적으로 국가 기초 통계 자료인 "도로 교통량 통계연보"에 기초 자료를 제공하는 교통량상시조사장비를 활용하여 일반국도를 중심으로 중차량의 교통특성 분석과 이를 활용한 이동식과적단속 계획의 수립 방안을 제시함으로써, 효율적인 이동식과적단속에 적극 활용할 수 있도록 하는데 목적이 있다.
본 연구에서는 일반국도에 설치 운영 중인 교통량상시조사장비를 활용하여 수집된 중차량 교통량자료를 조사하여 중차량의 공간적, 시간적 운행패턴을 분석하였으며, 교통지표는 연평균 중차량 일교통량(HAADT), 연도별 연평균 중차량 일교통량(HAADT) 증가율, 중차량 월변동계수(HMF)를 활용하였다.
과적단속 현황과의 상관성을 고려하면 연도별 연평균 중차량 일교통량(HAADT) 증가율을 활용하는 것이 과적단속 계획의 선정에 타당하다는 결과를 도출하였으며, 이동식과적검문소의 설치 위치, 중차량의 일교통량(HAADT)의 우선순위, 제보자의 제보활용 등을 기준으로 과적단속하는 것 보다는 각 지역의 환경적 변화 요소를 반영한 중차량 교통특성의 변화를 기준으로 시간적, 공간적 과적단속 계획 선정 방안을 제시하였다. 이를 토대로 효율적인 과적단속의 계획과 정책 수립에 활용이 가능하다.
또한, 본 연구에서 도출된 분석 결과는 도로교통량 통계연보의 개선, 이동식과적검문소의 이성 위치 선정, 도로포장, 도로의 기하구조 설계, TSM기법 수립 활용, 물류입지 선정, 화물차전용 휴게소 위치선정 등 여러 분야에 활용할 수 있을 것으로 기대된다.
Alternative Abstract
This study develops a framework for planning of moving-enforcing overweight vehicles based on the analysis of the characteristics of heavy vehicles on national highway using "The Statistical Yearbook of Traffic Volume". The heavy vehicle traffic patterns are analyzed in terms of time and space including HAADT (Heavy vehicle Annual Average Daily Traffic), the annual growth rate of HAADT, and the monthly variation of heavy vehicle traffic patterns. The analysis results suggest that the annual growth rate of HAADT should be one of the best decision variables in planning the moving-enforcement of overweight vehicles considering the statistics of the past overweight vehicle enforcement records. They also suggest that the level of variation of heavy traffic characteristics be a better control variables in enforcing overweight vehicles than other variables including the location of moving-enforcing overweight vehicles, the historical HAADT, and informers. Hence, it can be used for developing the overweight vehicle enforcement plans and relevant policies. The analysis results can also be used for various applications such as the improvement of statistical year book of traffic volume, the selection of overweight vehicle enforcement locations, road pavement maintenance, road furniture design, TSM (Transportation System Management), and the location study of trucking hubs and resting areas.